Volledig scherm
© AD/AH

Kefir? Wat voor zuivel is dat in hemelsnaam?

Kefir is terug van weggeweest! Bij volwassenen zal er sneller een belletje rinkelen dan bij jongeren. In het koelschap vind je het populaire melkproduct uit de jaren 80 zelfs in diverse fruitsmaken. Kefir is afgeleid van het Turkse woord keyfir, wat 'je goed voelen' betekent. In hoeverre is het drankje daadwerkelijk goed voor je en hoe wordt het gemaakt? 

Kefir, oorspronkelijk gemaakt van (rauwe) koeienmelk en melkkefirkorrels, maar tegenwoordig ook van andere soorten melk, wordt ook wel de ’de champagne onder de melk’ genoemd. Kefirkorrels bestaan uit bacteriën en gisten, die samengegroeid zijn en een plantje vormen: het zogenaamde 'yoghurtplantje'. Dit plantje fermenteert de melk en door dit proces wordt het een licht alcoholische drank.

Populair

In een reactie laat Albert Heijn weten dat de vraag naar kefir weer is toegenomen. ,,We zien dat het na ongeveer drie jaar terug is van weg geweest. In de jaren 80 was kefir een groot zuivelproduct, maar daarna nam de vraag af en is het product uit het assortiment gehaald", aldus Felicity Bijnaar, woordvoerder van Albert Heijn. ,,Nu gefermenteerde zuivelproducten, zoals yoghurt, weer in trek zijn, hebben wij besloten om kefir weer toe te voegen aan het assortiment. Albert Heijn merkt inderdaad een groei in de verkoop van kefir, maar het is nog niet zo groot als bijvoorbeeld karnemelk. Wel verwachten we een verdere groei van de gefermenteerde zuivelproducten.”

Maar hoe gezond is het kefir precies? Het is weliswaar een melkdrankje, maar mensen met een lactose intolerantie kunnen het toch drinken. In 2003 concludeerde een studie, gepubliceerd in Songklanakarin Journal of Science and Technology, dat kefir de vertering en tolerantie van lactose kan verbeteren. Het Voedingscentrum meldt verder dat melkproducten zoals kefir, kwark, yoghurt en karnemelk minder lactose bevatten en dus beter te verdragen zijn bij een lactose-intolerantie. Dit komt doordat de fermentatie de lactose deels afbreekt.

Kefir wordt van oudsher vooral geconsumeerd in de Blue Zone, waar procentueel de meeste gezonde 100-plussers ter wereld wonen. Tot dusver zijn de gezondheidsvoordelen van de consumptie van kefir wetenschappelijk onvoldoende onderzocht. Deze onderzoeken laten wel zien dat kefir net als andere gefermenteerde zuivel (zoals yoghurt) probiotica bevat. Kefir heeft geen groter effect dan yoghurt, meldt het Voedingscentrum.

Kefir zou darmklachten verlichten en de weerstand verbeteren, maar ook hier is te weinig wetenschappelijke onderbouwing. Wel is zeker dat kefir qua samenstelling veel op halfvolle yoghurt lijkt en daarom past in de Schijf van Vijf. Volgens het Voedingscentrum is er een verband tussen zuivel eten en een lager risico op darmkanker en tussen het eten van yoghurt met een lager risico op diabetes type 2.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.

Volledig scherm
© Shutterstock

poll

Wat heeft jouw voorkeur?

  • Italiaans diner in restaurantje (67%)
  • All-inclusive buffet met ruime keuze (22%)
  • Om het even (10%)
15309 stemmen