Volledig scherm

Klaar voor een Frisse Start? Zo doe je dat

koken & etenHet jaar 2018 is officieel van start: tijd om je leven weer een beetje bij elkaar te rapen na de feestdagen. De tijd van bewuste keuzes is weer aangebroken, en na alle drank en lekkere hapjes is dat nog niet zo makkelijk. Deze tips helpen je.

Kleuren fruit en groenten

Groenten en fruit met lichte kleuren bevatten vaak veel antioxidanten. Deze zijn goed voor je omdat ze vrije radicalen verwijderen die onze cellen beschadigen. Ga voor fruit en groenten met verschillende kleuren, zoals: bananen (wit), ananas en mango (geel), sinaasappels en papaja (oranje), appels, tomaten en aardbeien (rood), avocado, komkommer en sla (groen) en bramen (paars).

Film kijken

Een film kijken is goed voor je gezondheid? Dat hoor je niet vaak. Toch is het zo. Mits je een film kijkt waar je óf heel hard om moet lachen, óf heel bang van wordt. Hier kun je namelijk aardig wat calorieën mee verbranden. De hoeveelheid verschilt natuurlijk per persoon, en de kans is aanwezig dat je het er tijdens het kijken weer aan eet met popcorn of chips.

Zoetekauw

Ben jij verslaafd aan snoep en zoetigheden? Grijp volgende keer niet direct naar die chocoladereep of dropjes en ga voor een stuk fruit. Fruit is ook zoet en daarmee een goede vervanger. Pluspunt: zo krijg je ook meteen vitamines binnen.

Eet bewust

We proppen van alles naar binnen zonder dat we doorhebben wat we binnenkrijgen. Probeer hier bewuster van te zijn door langzamer te eten. Kauw rustig en neem de tijd voor je maaltijd. Kijk geen televisie tijdens het eten, zo geniet je extra van je diner en heb je ook minder behoefte aan meer eten na afloop.

Lopen

Beweging is niet alleen goed voor het lichaam, ook voor je geest. Als je regelmatig een ommetje maakt, heb je een verminderd risico op chronische ziekten, angstaanvallen en het kan bijdragen aan een verbeterde stemming. Reden genoeg dus! Je hoeft niet dagelijks het hele land af te lopen. Een wandeling van '30 minutes a day, keeps the doctor away'

Slapen

Dit zal niet zo moeilijk zijn na de drukke feestdagen: ga eerder naar bed. Op deze manier houd je je cortisolhormonen in balans. Deze hormonen zorgen voor een hongergevoel en dat moeten we nu juist niet hebben. Handige bijkomstigheid: als je slaapt kun je geen late snack nuttigen. Ook kan een goede nachtrust je helpen bij het maken van heldere keuzes overdag. Tip: trek een half uur uit voor het afsluiten van je computer, tv, of het tandenpoetsen. Dit duurt vaak langer dan je denkt.

Wil je kans maken op het nieuwe boek: Dat smaakt naar meer. Ontdek de wijn die bij je past. Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief.

poll

Wat heeft jouw voorkeur?

  • Italiaans diner in restaurantje (67%)
  • All-inclusive buffet met ruime keuze (22%)
  • Om het even (10%)
15309 stemmen