Klacht over vanillevla zonder vanille terecht
Optimel vanillevla van FrieslandCampina is misleidend en daarmee in strijd met de wet, heeft de Reclame Code Commissie bepaald.
De vanillevla bevat geen vanille terwijl vanwege de naam en andere uitingen op de verpakking de consument dit wel zou mogen verwachten. De zaak werd aangespannen door voedselwaakhond Foodwatch.
Uitspraken van de commissie zijn niet bindend. De uitspraak betekent dat de commissie FrieslandCampina aanbeveelt om niet meer op deze manier reclame te maken. Maar of het zuivelbedrijf de verpakking gaat aanpassen is nog onbekend.
Op de vingers getikt
Hoewel de uitspraak niet bindend is, trekken bedrijven zich vaak wel aan dat ze op de vingers worden getikt. Zo haalde Pearle een commercial van de buis toen er klachten binnenkwamen bij de Reclame Code Commissie van mensen die de reclame grievend vonden. In de commercial was een mevrouw te zien die haar verloren zoon terugvond toen ze een bril van het brillenmerk kocht. De klagers werden in dat geval in het gelijk gesteld.
Ook een overheidscampagne werd een keer uit de lucht gehaald na klachten. Het was een video in de Donorweek waarin een atleet gesloten spoorbomen passeert en langs een trein rent. FNV Spoor diende een klacht in. De spot werd beoordeeld als ‘nodeloos kwetsend’ en ‘in strijd met de goede smaak’.
De producent heeft tijdens de zitting over de klacht aangegeven dat vanillevla een gebruikelijke naam is voor het zuivelproduct en dat het een ingeburgerd begrip is. Er zou geen twijfel zijn bij consumenten of er wel of geen vanille in het toetje zit. En als de consument geen vanille verwacht - maar slechts de smaak - dan is de verpakking niet misleidend.
Om dat argument kracht bij te zetten heeft FrieslandCampina een enquête gehouden onder consumenten. Daaruit bleek 74 procent niet te verwachten dat de smaak van de vruchten van de vanilleplant komt. Foodwatch bracht hiertegenin dat de zuivelproducent ‘sturende vragen’ heeft gesteld waardoor de respondenten in hun oordeel een bepaalde richting uit werden geduwd. De 'tegenenquête’ wees uit dat 88 procent van de ondervraagde consumenten wél vanille verwacht in vanillevla.
Echte vanille
Omdat de suggestie wordt gewekt dat er echte vanille is verwerkt in de vla en omdat er producten in omloop zijn die wel echte vanille bevatten, oordeelt de commissie dat de verpakking inderdaad misleidend is.
Foodwatch is blij met de uitspraak. ,,Omdat het een belangrijke uitspraak is die voor veel meer producten consequenties kan hebben. Je ziet dat in toenemende mate echte natuurlijke ingrediënten worden vervangen door goedkopere kunstmatige aroma's. De uitspraak bevestigt nu dat dit onwettig is als dit niet duidelijk is voor de consument”, aldus de organisatie.
Voor dit pindataartje heb je echte vanille nodig:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken&Eten
Van tomatensaus tot kruidenboter: vijf bekende recepten maar dan met minder zout
Eet je te veel zout? Je bent niet de enige: 85 procent van de Nederlanders krijgt dagelijks te veel zout binnen. De Nierstichting lanceert vandaag een campagne om daar aandacht voor te vragen en deelt zoutbewuste recepten. -
Koken & Eten
Sander is chocolatier in Venezuela en legt uit hoe je bonbon eet: ‘Kauwen is als knisperend vuurwerk’
Zijn handen werken dagelijks met de beste cacao in de wereld. De Nederlander Sander Koenen (50) zorgt als chocolatier in de Venezolaanse hoofdstad Caracas voor tropische verrassingen. ,,Het is hier nog echt een ambacht.” -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
Foodwatch: Lidl en Aldi misleiden klanten met meergranenproducten
De etiketten die Lidl en Aldi gebruiken voor hun producten met meerder granen erin misleiden de klanten. Foodwatch vindt dat de twee ketens hun etiketten duidelijker moeten maken. Daarom heeft de organisatie de kwestie neergelegd bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. -
PREMIUM
Winnaar Heel Holland Bakt bakt vegan maar het moet wel lekker zijn: 'Ik ben een luxepoes'
Enzo Pérès-Labourdette (30) is de winnaar van het negende seizoen van Heel Holland Bakt. De uitbundige kunstenaar en illustrator imponeerde met zijn creatieve, plantaardige baksels zelfs topbakker Robèrt van Beckhoven. Het was wel aanpoten tijdens de opnamen. ‘Ik ben kilo's afgevallen.’
-
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
‘Perk het aantal fastfoodzaken in’
Nederland telt 422 fastfoodrestaurants en dat is meer dan genoeg, vindt de diëtistenbranche. En ook voedselwaakhond Foodwatch vindt het hoog tijd om de stroom vergunningen te stoppen. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’