Volledig scherm
Smullen in lunchroom Pistache aan de Prinsestraat in Den Haag. Naar verwachting komen er nog veel meer van zulke zaken bij in Den Haag. © Frank Jansen

Lunchroom steeds meer in trek, het bruine café steeds minder

Steeds meer lunchrooms en bezorgers aan huis. Maar ook steeds minder snackbars en bruine cafés. Deze trend, die al langer zichtbaar was, heeft het afgelopen jaar ook in Den Haag flink doorgezet.

Wie in de stad goed om zich heen kijkt had het al kunnen vermoeden. Maar nu blijkt ook uit de droge cijfers dat het steeds beter gaat met de horeca in Den Haag.

Het aantal eet- en drinkgelegenheden neemt sinds 2012 gestaag toe, zonder ook maar één enkel dipje. Waar de teller vijf jaar geleden nog bij 1.532 etablissementen stokte, staat de teller nu op 1.737. Dat komt neer op een stijging van 13 procent.

Dit blijkt uit berekeningen van Datlinq, het bureau dat jaarlijks de markt van horecabedrijven in kaart brengt en op verzoek van deze krant deze cijfers regionaal heeft uitgesplitst. Wat dan meteen duidelijk wordt is dat de stijging voor een fiks deel voor rekening komt van lunchrooms, broodjeszaken en bezorgers aan huis.

Spectaculair is met name de toename van het aantal lunchrooms. Waren er daar in 2012 nog ‘maar’ 82 van, aan het einde van 2017 waren dat er al 135. Dat ook bezorgers van maaltijden die thuis worden afgeleverd steeds betere zaken doen - hun aantal steeg van 74 naar 131 - was al wel te merken aan de toename van het aantal pizzakoeriers en bezorgers van andere maaltijden.

Koffietentjes

Andere horecasectoren die in dezelfde periode een behoorlijke groei lieten zien, zijn de koffietentjes (van 53 naar 62), de straatverkopers (van 14 naar 20) en de ijssalons (van 24 naar 35).

De groei van de gehele horeca concentreerde zich in 2017 met name in de grote steden. Zij het dat die groei wel wat is afvlakt. In vergelijking met 2016, ook al een sterk jaar, nam alleen in Amsterdam het aantal nieuwe horecalocaties nog behoorlijk toe; met 4 procent om precies te zijn. Den Haag noteerde – net als trouwens Rotterdam – een bescheiden groei van één procent.

Toch zijn er zelfs in een markt waarmee het door de bank genomen steeds beter gaat ook verliezers.

De traditionele snackbar heeft het moeilijk en is sinds 2012 geconfronteerd met een terugloop van 153 naar 145 zaken. Ook de pizzeria, decennialang niet uit het straatbeeld weg te denken, is op z’n retour; hun aantal liep in dezelfde periode terug van 28 naar 21 zaken.

Tot slot lijkt er eveneens de klad te zitten in het blowen: waar Den Haag vijf jaar geleden nog 45 coffeeshops telde, zijn er daar nu nog maar 39 van over.

Inspelen op hedendaagse trends

De verwachting is dat het aanbod van lunchrooms de komende jaren zal blijven stijgen. Al was het maar omdat de lunchroom bij uitstek kan inspelen op de hedendaagse trends van gemak, gezond en ambachtelijk.

Die kijk op de nabije toekomst wordt gegeven in De lunchroom in beeld, een recente publicatie van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners.

Voor de toekomst verwacht het bureau dat het aanbod verder zal blijven groeien, en dan met name concepten die zich profileren als ‘groen, gezond en ambachtelijk’.

Ook zal de lunchroom zich in de toekomst steeds vaker gaan profileren als ontbijtroom.

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.