Volledig scherm
Spruitjes. © Shutterstock

Lust jij geen spruitjes? Dat ligt aan je genen

Koken & etenGruwel je van bepaalde groenten zoals broccoli, kool en spruitjes? Dat ligt misschien aan je genen. Dat stellen althans enkele Amerikaanse wetenschappers.

Onderzoekers van de universiteit van Kentucky geloven dat een bepaald gen ervoor zorgt dat sommige groenten  bijzonder bitter smaken. Mensen met het gen vermijden daarom voedzame groenten zoals broccoli, spruitjes en kool. ,,Die personen kunnen ook overgevoelig reageren op smaken als die van donkere chocolade, koffie en bier’’, aldus Jennifer L. Smith van de universiteit van Kentucky en mede-auteur van het artikel, dat ze afgelopen weekend presenteerde op de American Heart Association’s Scientific Sessions in Philadephia.

Smaakgen

Mensen hebben twee varianten van het smaakgen TAS2E38. Over het algemeen zorgt die gencombinatie ervoor dat we bittere smaken niet of slechts gedeeltelijk kunnen proeven. Voor mensen met twee TAS2R38-PAV-genen daarentegen, ook wel ‘superproevers’ genoemd, is hetzelfde voedsel echter ontzettend bitter. 

De proefpersonen die over het PAV-genotype beschikten, aten dan ook slechts kleine hoeveelheden bladgroenten, ook al zijn die enorm goed voor je.

Koken

Om te vermijden dat die goede proevers te weinig van de bittere groenten binnenkrijgen, raden de onderzoekers aan om je groenten te koken. Dat kan de bitterheid verminderen. De onderzoekers wijzen er ook op dat je smaakpapillen minder gevoelig worden naarmate we ouder worden. ,,Het is dus niet omdat je als je kind niet hield van spruitjes, dat je ze nu ook niet lust. Proef dus zeker eerst voordat je je er je neus voor ophaalt’’, aldus Smith.

Voor kinderen is het uiteraard enorm belangrijk om de juiste voedingstoffen binnen te krijgen. Deze vijf tips helpen kinderen – en volwassenen – meer groenten te eten:

1. Vervang spaghetti door courgetti: Of andere groentespaghetti. Serveer met bolognaise – of andere saus en eventueel wat geraspte kaas. De kans is groot dat je kind het verschil niet eens opmerkt.

2. Laat je kind zijn of haar eigen smoothie maken: Roep één ochtend per week uit tot smoothieochtend en laat je kind zélf kiezen welke groenten of fruit er in de  smoothie mogen.

3. Maak frietjes van zoete aardappel: Kinderen houden van frietjes. Vervang ze af en toe door frietjes van zoete aardappel, die je klaarmaakt in de oven. Wil je nog een stapje verder gaan? Maak dan ook guacamole en laat je kind hun frietjes daarin dippen. 

4. Wees creatief met bloemkool: Bloemkoolpuree, bloemkoolrijst, een pizzabodem gemaakt van bloemkool. Deze groente is heel veelzijdig en dus makkelijk in de maaltijden van je kind te smokkelen.

5. Kies voor klein: Groter is niet altijd beter, en al zéker niet als het om groenten gaat. Maak je spaghettisaus met wortelen, paprika’s, courgette en champignons? Als je ze extra fijn snijdt, zullen je kinderen er véél minder op tegen hebben. Ook kan je aan veel andere gerechten, zoals omeletten, fijngesneden groenten toevoegen.

Lukt het niet om je te kind te laten eten? Dat ligt echt aan de opvoeding, zo blijkt uit deze aflevering van Mag ik van Tafel?: 

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.