‘Meer mensen moeten af en toe hun burger inruilen voor bonen’
Koken & etenEen landelijke campagne, die morgen begint, vraagt aandacht voor plantaardig eten. Met de slogan ‘Zo kan het ook’, roept Green Protein Alliance op om dierlijke producten te laten staan. Doe eens een champignon in plaats van een ei. Isabel Boerdam van Green Food Lab is de bedenker van de campagne.
Delen per e-mail
Waarom is deze campagne nodig? We weten toch wel dat we af en toe vlees moeten laten staan?
,,Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling, halen Nederlanders 61 procent van hun eiwitten uit dierlijke producten en 39 procent uit plantaardige producten. Het herstel van deze balans naar minimaal 50/50 in ons menu is cruciaal voor een gezonde en duurzame toekomst voor mens en klimaat. Dit is een opvatting die ook recent is gedeeld door het Nederlands Planbureau voor de Leefomgeving. We gaan de goede kant op, deze balans verschuift niet snel genoeg. De #zokanhetook-campagne moet het herstel van deze balans versnellen.”
Voor wie is campagne bedoeld? De verstokte vleeseter of mensen die al vleesloos eten?
,,De campagne is bedoeld om de consument met een open blik over te halen om vaker een plantaardige keuze te maken. Dit kan zijn een dagje minder vlees eten, maar ook kiezen voor plantaardige ‘melk’ in je cappuccino of ontbijten met een plantaardige variatie op yoghurt. Er zijn in elke maaltijd en in elk drankje plantaardige keuzes te maken, en daar moet de gemiddelde Nederlandse consument zich veel meer bewust van worden. De campagne is dus juist niet bedoeld voor vegetariërs en veganisten, want die weten en doen dit allemaal al.”
Wie heeft ‘Zo kan het ook’ verzonnen? Hij komt me zo bekend voor
,,Zo kan het ook - wat kies jij vandaag? als slogan is verzonnen door Green Food Lab in samenwerking met onze designer Suze Swarte. Natúúrlijk is de slogan niet nieuw, maar hij is nog niet eerder campagnematig gebruikt in deze context van meer plantaardig eten. Het was essentieel dat de slogan niet belerend, maar juist uitnodigend zou zijn. Dat is ook precies het doel van de campagne: we willen laten zien hoe het óók kan. Net zo makkelijk, net zo lekker, en net even anders.”
Hoe lang duurt de campagne?
,,De campagne heeft een zekere looptijd van een jaar, we gaan door tot en met mei 2020, maar het doel is om er een meerjarencampagne van te maken.“”
Wanneer is hij voor jullie geslaagd?
,,We willen bewustzijn creëren welke plantaardige variatie er allemaal is. Wij willen het gemakkelijk maken voor alle Nederlanders om meer plantaardig te eten en te drinken. Het is niet ons doel om Nederland volledig plantaardig te maken, maar juist om de balans te herstellen.”
En concreet?
,,De Green Protein Alliance streeft naar de consumptie van 50 procent plantaardige eiwitten in 2025 (op dit moment is die balans 41 procent plantaardig versus 59 procent dierlijk). Verder: 100.000 unieke bezoekers in 2019, 300.000 page views in 2019, 12.000 Facebook- en Instagramfollowers in 2019. O ja, en minimaal 5 miljoen mensen bereiken.”
En hoe kunnen die mensen dan in actie komen?
,,In de campagne gebruiken we opvallende beelden van populaire dierlijke producten, zoals een hamburger, frikandel, pak melk, gekookt ei en haring. Op deze beelden is te zien hoe je hiervoor ook plantaardige keuzes kunt maken zoals kidneybonen, amandelen, champignons en wakamé-zeewier. Op de site Zokanhetook.nu vind je ook veel recepten.”
Hoe komt het dat je ondervoed kunt zijn én te dik? Voedingswetenschapper Saskia Osendarp legt uit hoe dat kan in onderstaande video:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & eten / Video ‘Jonagoldman’ die Aldi-personeel uitschold dient klacht in voor schending van privacy
De Belg die in het Aldi-filiaal in Veurne het personeel uitschold omdat er geen jonagoldappelen meer voorhanden waren, heeft bij de politie een klacht ingediend wegens schending van de privacy. Dat bevestigt de lokale politie. De klant vindt het niet kunnen dat iemand hem stiekem heeft gefilmd en de beelden zonder zijn medeweten op het internet heeft gegooid. -
PREMIUM
Koken & eten Carnaval zonder kroegentocht met bier en frikadellen? In dit Brabantse dorp verzonnen ze een list
Carnaval dit jaar voorbij laten gaan? Als het even kan, gaat dat in Deurne niet gebeuren. Daar kun je op 14 februari namelijk met de fiets van afhaalpunt naar afhaalpunt rijden voor een frikandel, een pilsje, confetti en carnavalsmuziek. ‘En alles helemaal coronaproof, natuurlijk.’ -
‘Veganistisch dieet is gevaarlijk voor kinderen’
Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven én kinderen kunnen beter niet veganistisch eten. Dat stelt de Belgische Koninklijke Academie voor Geneeskunde in een nieuw advies. Ook het Nederlandse Voedingscentrum ziet mogelijke nadelige gevolgen, zoals een achterstand in de motorische ontwikkeling en zwakkere botten. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor.
-
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Wat Eten We Vandaag: Wortelmuffins met roomkaasglazuur
Carrot cake, heb jij het al wel eens gegeten? In plaats van een cake gaan wij voor lekkere muffins. De wortelmuffins worden afgetopt met een glazuur van roomkaas voor een heerlijk frisse smaak. Supersimpel te maken en onwijs lekker! -
Met deze trucs probeert men jou gezonder te laten eten
Zeg géén vleesloze worst, als je ernaar streeft dat mensen meer plantaardig eten, noem een vegangerecht vooral geen vegan. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken naar consumentengedrag. Verleiden is een kunst, ook bij voedsel.