Volledig scherm

Meer water drinken? Zo wordt het een stuk makkelijker

Is het jouw goede voornemen minder frisdrank en meer water te drinken, maar valt het je zwaarder dan je dacht? Wij hebben tips die het je een stuk makkelijker maken. 

Neem altijd een flesje mee

Volledig scherm

Zorg ervoor dat je altijd een flesje water bij je hebt, dat maakt het een stuk gemakkelijker om regelmatig te drinken. Ook kun je een flesje neerzetten op plekken waar je vaak bent. Zo heb je geen excuus om iets anders te drinken dan water. 

Op deze manier is het ook makkelijk bij te houden hoeveel je hebt gedronken. Volgens het Voedingscentrum Nederland heeft een volwassene gemiddeld 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig. Hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van leeftijd, temperatuur, inspanning en je gezondheid. Een standaardflesje heeft een inhoud van 0,5 liter. Drink er drie op een dag en je hebt de minimale inname al bereikt. 

Drink uit een grote mok of beker

Volledig scherm

Op je werk is de kans groot dat je uit kleine kartonnen bekertjes drinkt. Vervang die door een grote mok of een groot glas. Hierin passen twee à drie kleine bekertjes, waardoor je al meer vocht binnenkrijgt zonder dat je het doorhebt. Vul de mok of het glas net zo vaak als je met je bekertje deed. Voor je het weet heb je twee tot drie keer zoveel water gedronken.

Drink op vaste tijden

Volledig scherm

Door op vaste tijden water te drinken maak je er een gewoonte van. Op deze manier kom je er niet onderuit. Verschillende waterapps kunnen je hierbij helpen. Zo'n app geeft een seintje wanneer het tijd is om een glas water te drinken.  

Maak je water lekker met fruit

Volledig scherm

Ben je geen fan van water? Je kunt het makkelijk een stuk lekkerder maken. Voeg er bijvoorbeeld een schijfje citroen aan toe. Limoen, komkommer of munt zijn ook goed te combineren met water. Zo kun je eindeloos variëren en je eigen frisse 'cocktail' maken. 

Drink water tijdens het eten

Volledig scherm

Drink tijdens elke maaltijd minimaal twee glazen water. Bij het ontbijt, de lunch en het avondeten. Zo heb je op een dag al bijna één liter water binnen. De rest vul je aan met thee, koffie of het vocht dat je binnenkrijgt door maaltijden. 

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle hacks en makkelijke recepten.