Volledig scherm
© Shutterstock

Met deze 11 tips houd je je groente en fruit langer vers

Is het een rommeltje in je groentela? Keukenprinsen en -prinsessen die nog veel moeten leren, hebben veel aan deze tips voor smakelijkere en frissere groente en fruit. 

Volledig scherm
© Shutterstock

1. Zo hou je sla fris: Doe de sla in een kom of een plastic doos, doe er een paar vellen keukenrol omheen en trek er vervolgens strak plastic folie overheen waardoor de sla zo min mogelijk aan de lucht wordt blootgesteld. Dit helpt om de bladeren zo knapperig mogelijk te houden. Ook bederft de sla minder snel. 

2. Dit stop je wel in de koelkast: Bladgroenten en koolsoorten zoals sla, boerenkool, bloemkool, broccoli en spruiten horen in de koelkast. Dat geldt ook voor prei, peen en bleekselderij. Komkommer of paprika houd je het best in de oorspronkelijke verpakking tot het moment dat je ze gebruikt. Heb je groenten zelf in een plastic zakje gedaan, bewaar ze dan in een geopende zak. Voorgesneden groenten, moet je  altijd in de koelkast bewaren, het liefst in de originele verpakking.

3. En dit hoort niet in je koelkast: Wintergroenten (uien, knolselderij, maar ook knoflook) kun je beter niet in de koelkast bewaren, maar op een koele, droge, donkere plek. Gebruik de voorraadkast of een keukenkastje. Dan kun je ze twee tot vier weken bewaren. 

4. Snij en vries in: Snij lente-uitjes en stop ze in een lege waterfles. Als ze bevroren zijn, schud je ze eruit wat je nodig hebt en de rest doe je terug in de vriezer. 

5. Maak een groentevaas: Wikkel een vochtig stuk keukenrol rond je asperges of kruiden en zet ze rechtop in een glas dat je vult met een paar centimeter water. Het water houdt je groenten en kruiden vers.

6. Einde aan de slappe kruiden: Snij de restjes van kruiden en doe ze in een ijsblokjesvorm. Vul de vakjes af met water en doe de vorm in de vriezer. Als je ze wilt gebruiken, kun je net zoveel blokjes uit de vorm wippen als je nodig hebt. 

7. Bereid veel voor:  Was, droog en snij de groenten meteen als je boodschappen hebt gedaan en stop ze in de koelkast in dozen waar je theedoeken in stopt. Daarmee hou je vocht buiten de deur en als je de groenten al hebt schoongemaakt maakt de drempel lager om ze te gebruiken. 

8. Bewaar kliekjes slim: Voordat je etensresten in de koelkast opbergt, moet je ze goed laten afkoelen. Dit gaat sneller als je pan in een laag koud water zet. Een restje eten dat je in de koelkast bewaart, kun je binnen 2 dagen nog opeten. Zet de datum op de doos. Gooi het weg na 2 dagen, want dan is de kans groter dat er schadelijke bacteriën groeien waar je ziek van kunt worden. Kliekjes in de vriezer zijn tot 3 maanden nog goed. 

9. Zo hou je bessen mooi:  Was bessen niet voordat je ze opbergt, anders beschimmelen ze sneller. 

10. Geef fruit en groente de ruimte: Leg fruit en groente niet samen in de groentela in de koelkast. Veel fruitsoorten, zoals avocado, banaan en perzik, produceren etheengas waardoor andere producten sneller rijp worden.  

11. Deze fruitsoorten bewaar je wel in de koelkast: Zachte fruitsoorten zoals aardbeien, bramen en frambozen kun je onafgedekt op een plat bord circa drie dagen goed houden in de koelkast. Zorg dat ze niet vochtig worden, leg ze eventueel op keukenpapier om vocht te absorberen. Druiven blijven in de koelkast zeven dagen goed, in plaats van drie tot vier dagen erbuiten. Bewaar ze in een papieren zak of leg ze op een bord. Appels zijn zo wel drie weken langer houdbaar dan buiten de koelkast. Voorgesneden fruit, zoals mango en meloen, kun je het best goed afgedekt, luchtdicht verpakken. 

Bronnen: Good Housekeeping, Voedingscentrum 

Bespoten appels eten? Geen probleem, zegt professor Aalt Bast in Universiteit van Nederland: