Volledig scherm
© Shutterstock

Met deze 5 tips kun je suiker makkelijker vaarwel zeggen

Een traktatie op het werk, een bezoekje aan je ouders of grootouders, een verjaardag, nog een ijsje  want het is vakantie. Overal lonkt de heerlijke zoete verleiding. Met deze 5 tips lukt afkicken sneller. 

1. Eet meer eiwitten Eiwitrijke maaltijden helpen je verlangen naar suiker te onderdrukken. Daarbovenop geven ze je een voldaan gevoel waardoor je automatisch minder snel naar zoetigheden snakt.

2. Vermijd kunstmatige zoetstoffen Helaas pindakaas, ook kunstmatige zoetstoffen gaan niet helemaal vrijuit als het gaat om gewichtsverlies. Want of je nu suiker of kunstmatige zoetstoffen gebruikt, de zoetkracht blijft gelijk. Door over te schakelen naar lightproducten zal je drang naar zoetigheid dus niet verminderen.

3. Elimineer stap voor stap Ga niet meteen voor een cold turkey, maar bouw je suikerinname geleidelijk aan af. Pak daarbij eerst je grootste zoete gewoonte aan. Als chocolade dus je zwakte is, probeer die dan eerst te elimineren en daarna pas de rest. Op die manier maak je het jezelf net iets makkelijker waardoor je niet zo snel zal opgeven.

4. Denk na over waarom je zin hebt in zoet Probeer elke keer dat je verleid wordt niet meteen of zonder na te denken naar je zoete levensgezel te grijpen, maar sta even stil bij waarom je er zoveel zin in hebt (stress, honger …). Alleen al door even na te denken over de situatie laat je je minder snel gaan. Ook ademhalingsoefeningen, mediteren en yoga kunnen soelaas bieden als je suikerdrang te kop opsteekt.

Volledig scherm
© Shutterstock

5. Wees geduldig met je smaakpapillen Als je suiker schrapt uit je voedingspatroon, weet dan dat het normaal is dat je dagen tot zelfs weken erna nog steeds zin hebt in zoet. Geef jezelf minstens drie tot vier weken en je zal zien dat verlangen naar suiker stilletjes aan verdwijnt.