Met deze trucs laat de supermarkt jou meer kopen dan je van plan was
Kom jij ook altijd met meer thuis dan je van plan was? Om je de ogen te openen waarschuwt Foodwatch voor de slimme trucs die supermarkten gebruiken om te zorgen dat jij je niet aan je lijstje houdt.
Foodwatch is altijd op zoek naar manieren om consumenten te wijzen op misstanden en misleiding. De zelfbenoemde waakhond van de voedingsindustrie heeft dit lijstje samengesteld waarmee consumenten hun voordeel kunnen doen.
1 We worden hongerig gemaakt Wie trek heeft, koopt meer. Dus zetten supermarkten hun afbakovens wijd open zodat de omzet omhoog gaat. Er zijn zelfs ‘parfums’ met broodgeur. En als je mensen laat proeven, krijgen ze het gevoel dat ze de verkoper iets verschuldigd zijn.
2 Ongezond eten ligt in het zicht Het is niet zo dat supermarkten je dik willen maken, maar op sterk bewerkte fabrieksproducten vangen ze wel vaak hogere winstmarges. En die wil een supermarkt wel graag meepakken. Laten dat nou net de producten zijn die meestal niet erg gezond zijn.
3 Muziek stuurt onze keuzes Wist je dat in een supermarkt met Franse muziek meer Franse wijn wordt verkocht en in een supermarkt met Duitse muziek meer Duitse wijn? Onbewust stuurt de muziek een klant in zijn of haar keus, aldus Foodwatch.
4 Met grote winkelkarretjes koop je meer Grote winkelwagens waar maar een handjevol producten in liggen, geven de klant het gevoel dat ze maar erg weinig hebben uitgekozen. Er kan nog best iets bij dat niet op het lijstje staat.
5 Eerst groente en fruit, dan kopen we meer junkfood Dit klinkt onlogisch maar wie al bloemkool en aardbeien heeft gekocht, gunt zichzelf daarna wel een stukje chocolade of een zak chips.
6 We lopen langs de verleidingen In een supermarkt staan brood, melk en fruit lekker ver bij elkaar vandaan zodat we wel langs de andere, minder gezonde verleidingen moeten lopen. En dan is de kans dat we zwichten groter.
7 Op ooghoogte ligt het duurdere spul Supermarkten hebben een ooghoogtestrategie, aldus Foodwatch. Wat je ziet, kopen wij gemakkelijker. Een goede reden om producten met een hogere winstmarge op ooghoogte neer te zetten. Budgetmerken met lagere winstmarge liggen vaak onderaan.
8 Net voor de finish gaat het vaak mis Bij de schappen bij de kassa, gaat het vaak mis. Hier moeten we wachten voordat we aan de beurt zijn. Het ideale moment om je met iets verleidelijks een extra laatste (impuls)aankoop te laten doen. Daarom liggen er vaak allerlei impulsproducten: producten als een reep chocolade of klein zakje snacks of een aanbieding die je toch snel nog even koopt. Vaak zijn de producten gericht op kinderen. Daarom heet dit ook wel de ‘jengelzone’. Als je kind gaat zeuren zwicht je er eerder voor dan thuis, want dan blijft het gezellig. Zo maken supermarkten misbruik van de moeilijkere momenten in de opvoeding.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Elke AH heeft straks zijn eigen ‘Temptation Island’
Klanten van AH kunnen in hun winkel een grotere versafdeling verwachten, vol verleidingen. In rap tempo - gemiddeld drie vestigingen per week - verbouwt de supermarktketen de winkels in heel Nederland. -
PREMIUMKoken & Eten
Miranda heeft beste lunchroom van Nederland: ‘Heb heel lang op bezoek zitten wachten’
Miranda Steevens, een Brabantse dame gevestigd in Westland, heeft de beste lunchroom van Nederland. Eerst was het wachten op bezoek, nu wordt ze helemaal omarmd met haar bourgondische lifestyle. Het enige wat niet lukt is de randstedelingen aan het Brabantse worstenbroodje krijgen. ,,Ik ben van het volhouden.” -
Koken & Eten
Voor in de vriezer of maak iemand anders blij: bij deze maaltijden maak je makkelijk een extra portie
Als je toch kookt, kun je net zo goed meteen wat meer maken zodat je die extra portie in je vriezer kunt stoppen. Of je maakt er iemand anders blij mee. -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking.
-
PREMIUMsuikerziekte
Hoe het komt dat er elke dag 164 nieuwe diabetespatiënten bij komen
De knapste koppen van Nederland vertellen deze zomer over ontwikkelingen in hun vakgebied in de Zomeruniversiteit. Vandaag deel 7: hij noemt diabetes types 2 de grootste epidemie in de samenleving. Er zijn 1,1 miljoen patiënten, en er komen er 60.000 per jaar bij. Diabetoloog Hanno Pijl: ,,Het is het resultaat van hoe wij ons leven inrichten.’’ -
-
-
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUM
Droom van Jasper (22) komt uit met eigen ijssalon: ‘Ik ga het beste ijs van Nederland maken’
Zelf vindt hij een ijsje met witte chocolade van de Belgische chocolatier Callebout het lekkerst. Jasper Frederik (22) denkt en droomt enkel nog van ijs. Hij nam de aloude Vlaardingse ijssalon Melbalino van Jan en Rijka Hijmans over, maar op zijn kaart staat geen kroepoek,- of augurkenijs maar meer gangbare soorten zoals vruchten,- en notenijs.Vlaardingen