Volledig scherm
Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is opnieuw groter geworden. © Shutterstock

Met deze trucs laat de supermarkt jou meer kopen dan je van plan was

Kom jij ook altijd met meer thuis dan je van plan was? Om je de ogen te openen waarschuwt Foodwatch voor de slimme trucs die supermarkten gebruiken om te zorgen dat jij je niet aan je lijstje houdt.

Foodwatch is altijd op zoek naar manieren om consumenten te wijzen op misstanden en misleiding. De zelfbenoemde waakhond van de voedingsindustrie heeft dit lijstje samengesteld waarmee consumenten hun voordeel kunnen doen.

1 We worden hongerig gemaakt Wie trek heeft, koopt meer. Dus zetten supermarkten hun afbakovens wijd open zodat de omzet omhoog gaat. Er zijn zelfs ‘parfums’ met broodgeur. En als je mensen laat proeven, krijgen ze het gevoel dat ze de verkoper iets verschuldigd zijn.  

2 Ongezond eten ligt in het zicht Het is niet zo dat supermarkten je dik willen maken, maar op sterk bewerkte fabrieksproducten vangen ze wel vaak hogere winstmarges. En die wil een supermarkt wel graag meepakken. Laten dat nou net de producten zijn die meestal niet erg gezond zijn.

3 Muziek stuurt onze keuzes Wist je dat in een supermarkt met Franse muziek meer Franse wijn wordt verkocht en in een supermarkt met Duitse muziek meer Duitse wijn? Onbewust stuurt de muziek een klant in zijn of haar keus, aldus Foodwatch.

4 Met grote winkelkarretjes koop je meer Grote winkelwagens waar maar een handjevol producten in liggen, geven de klant het gevoel dat ze maar erg weinig hebben uitgekozen. Er kan nog best iets bij dat niet op het lijstje staat.

5 Eerst groente en fruit, dan kopen we meer junkfood Dit klinkt onlogisch maar wie al bloemkool en aardbeien heeft gekocht, gunt zichzelf daarna wel een stukje chocolade of een zak chips. 

6 We lopen langs de verleidingen In een supermarkt staan brood, melk en fruit lekker ver bij elkaar vandaan zodat we wel langs de andere, minder gezonde verleidingen moeten lopen. En dan is de kans dat we zwichten groter. 

7 Op ooghoogte ligt het duurdere spul Supermarkten hebben een ooghoogtestrategie, aldus Foodwatch. Wat je ziet, kopen wij gemakkelijker. Een goede reden om producten met een hogere winstmarge op ooghoogte neer te zetten. Budgetmerken met lagere winstmarge liggen vaak onderaan. 

8 Net voor de finish gaat het vaak mis Bij de schappen bij de kassa, gaat het vaak mis. Hier moeten we wachten voordat we aan de beurt zijn. Het ideale moment om je met iets verleidelijks een extra laatste (impuls)aankoop te laten doen. Daarom liggen er vaak allerlei impulsproducten: producten als een reep chocolade of klein zakje snacks of een aanbieding die je toch snel nog even koopt. Vaak zijn de producten gericht op kinderen. Daarom heet dit ook wel de ‘jengelzone’. Als je kind gaat zeuren zwicht je er eerder voor dan thuis, want dan blijft het gezellig. Zo maken supermarkten misbruik van de moeilijkere momenten in de opvoeding.

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.