Volledig scherm
© Shutterstock

Muesli is ongemerkt sterk verbeterd

Wie nu een pak muesli met rozijnen koopt in de supermarkt, koopt iets gezonders dan vorig jaar. Zeker de huismerken zijn sterk verbeterd.

Dat stelt Questionmark na bestudering van zestien varianten. Vooral de huismerken van Plus, Albert Heijn en Dirk zijn flink verbeterd, aldus de organisatie die geregeld voedingsmiddelen onder de loep legt. De mueslimerken van de drie genoemde supers bevatten minder suikers en meer vezels.

Muesliwijzer

Bij AH bevat de krokante muesli met rozijn 11 gram suiker minder per 100 gram dan de oude variant. De versie AH Basic Crunchy Muesli, dat veel suiker en palmolie bevatte, is uit de handel genomen, zag Questionmark. AH kondigde in juni aan in totaal 1 miljard suikerklontjes uit hun producten van het huismerk te gaan halen. Aan onder meer pastasauzen, ontbijtgranen, sappen en conserven wordt voortaan veel minder suiker toegevoegd. 

Volledig scherm
© Shutterstock

Plus en Dirk (onder de naam 1 de Beste) scoren ook veel beter als het gaat om de gezondheid, vindt de organisatie. Questionmark vindt dat de muesliwijzer duidelijk maakt dat er meer concurrentie is tussen de aanbieders van het product en dat leidt tot een duurzamer en gezonder aanbod. ,,Precies waar Questionmark naar streeft'', aldus de woordvoerder.

In vergelijking met de vorige versie van de muesliwijzer zijn veel producten verbeterd, maar er zijn nog altijd merken die zich weinig gelegen laten liggen aan duurzaamheid of gezondheid. Zo hebben Jordans en Molina volgens Questionmark niets veranderd aan hun muesli.