Na item Lubach over mishandeling dieren melden meer mensen zich aan voor vleesloze maand
Koken & EtenDe uitzending van Zondag met Lubach raakte deze week een snaar bij de kijkers. De cabaretier hekelde in zijn tv-programma de misstanden bij slachterijen. Hij toonde schokkende beelden en stak de draak met het ontoereikende toezicht. Nu blijkt dat kijkers in actie zijn gekomen.
De non-profitorganisatie zet zich in op minder vleesgebruik in Nederland en zag in de dagen na de uitzending het aantal mensen, dat zich inschreef voor dertig vleesloze dagen, flink toenemen. De piek is zo opvallend, dat het wel aan de uitzending van Lubach te danken moet zijn, zo laat ProVeg weten.
,,Meteen na de uitzending zagen we al op internet dat het item veel losmaakte. Voor veel mensen die al langer moeite hadden met vlees eten, was de maat nu vol", meldt Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland. Krijgt haar organisatie normaal in twee dagen zo'n ruim 70 inschrijvingen, nu waren dat er 310. De verwachting is dat dit nog verder gaat oplopen.
Twijfelaars
De challenge is bedoeld voor twijfelaars", aldus Vrindts. ,,Die hebben wij een aantal jaar geleden de VeggieChallenge in het leven geroepen, als een leuke manier om dierloos eten gewoon eens een paar weken uit te proberen. Je krijgt boodschappentips, simpele recepten en je kunt je vragen stellen aan aan andere deelnemers of aan een diëtist, zonder dat je gelijk hoeft te beslissen om de rest van je leven vegetariër te blijven. We zien trouwens wel dat een groot deel van de deelnemers ook na afloop minder of geen vlees blijft eten, of zelfs veganist wordt.”
De maand werd ineens zeer populair. In een gemiddelde maand doen zo’n 2000 nieuwe mensen mee aan de VeggieChallenge, maar daar gaan we deze maand dik overheen, aldus Vrindts. ProVeg spreekt van een stijging van 342 procent. Om zoekende Lubach-kijkers tegemoet te komen, opende de VeggieChallenge een aparte pagina: ‘Arjen, ik stop met vlees’.
Vind je vegetariërs soms irritant? Of merk je als vegetariër dat mensen geïrriteerd op je reageren? Waar die ergernis vandaan komt, legt psycholoog Florien Cramwinckel van de Universiteit Leiden uit in deze video:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergie14
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
krimpflatie235
Meer betalen, maar minder krijgen: klanten ergeren zich aan verkapte prijsstijging
Consumenten ergeren zich eraan dat ze voor sommige producten meer betalen terwijl ze er minder van krijgen. De Consumentenbond kreeg negenhonderd meldingen over deze ‘krimpflatie’ binnen en roept fabrikanten en supermarkten op transparant te zijn over wat de bond ‘verkapte prijsverhogingen’ noemt. -
Koken & eten
Flamboyante Franse kok sleept Michelin voor de rechter vanwege een soufflé
De beroemde Franse kok Marc Veyrat is in een juridisch gevecht verwikkeld met Michelin vanwege het oordeel dat het gezaghebbende instituut velde over zijn restaurant in zijn jaarlijkse gids. La Maison du Bois verloor begin dit jaar een ster en dat zit Veyrat op zijn zachtst gezegd niet lekker. Hij is niet de enige kok die Michelin wel kan schieten. -
Koken & eten
Lubach hekelt misstanden slachterijen, kijkers geraakt: ‘Leed niet meer goed te praten’
Cabaretier Arjen Lubach heeft gisteravond in Zondag met Lubach een gevoelige snaar geraakt met zijn verhaal over de misstanden bij slachterijen. Hij toonde schokkende beelden en stak de draak met het ontoereikende toezicht. ‘Heel belangrijk om dit te tonen.’ -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk.
-
Starbucks wil Italianen verleiden met scheutje olijfolie in de koffie
Karamel, hazelnoot, chocolade. Bij Starbucks zijn het bekende smaken die met koffie worden gecombineerd. Maar een scheut olijfolie? Dat is een ander verhaal. De grootste koffieketen ter wereld gaat ermee experimenteren in hét koffieland bij uitstek: Italië. -
-
-
PREMIUM47
Bloemkool kost bij supers nog geen drie euro, bij de groenteboer ruim vier euro, zo zit dat
Eén bloemkool voor 4,45 euro. ,,Ik krijg er heel veel vragen over in de winkel", zegt groenteboer Jeroen de Feijter van 't Boertje in Terneuzen. En wat hij verdient aan die peperdure bloemkool? Niets. ,,Ik verkoop ze met verlies, maar ik moet wel, om tegen de super op te kunnen.” -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.