Volledig scherm
Zuivelbedrijf Friesland Campina is een van de bedrijven die beter scoort op de lijst dan vorig jaar. © Shutterstock

Nog te weinig gezond en betaalbaar voedsel

De meeste bedrijven in de wereld doen nog niet genoeg om gezonde voedselproducten aan te bieden die goed betaalbaar zijn. 

Dat blijkt uit de analyse van 23.013 producten die vandaag is gepubliceerd. Minder dan een derde van de producten kan echt als gezond worden aangemerkt, meldt de Access to Nutrition Foundation. Deze organisatie moedigt bedrijven aan om de toegang tot gezonde producten te verbeteren.

Nestlé komt dit jaar als beste uit de bus op die index, met meer dan gemiddelde prestaties en veel verbeteringen. Campina, de Nederlandse zuivelonderneming, is de snelste stijger. Het bedrijf staat op de vierde plaats, achter het Nederlands-Britse Unilever en het Franse Danone. Campina kwam van de achtste plaats.

Overgewicht

Diverse bedrijven schatten de kwaliteit van hun producten hoger in, maar die springen losser om met de graadmeters daarvoor en voldoen niet aan de modellen van de Access to Nutrition Foundation. Deze stichting presenteert vandaag de derde Global Acces to Nutrition Index. De bedoeling van de meting is zowel overgewicht als ondervoeding te bestrijden.

Gekeken werd naar de grootste en meest verkopende producenten van eindproducten internationaal. Er werd gelet op onder meer zout, suiker en vetten en ook naar producten voor kinderen en voor risicogroepen. Het onderzoek werd verricht in Australië, China, Hongkong, India, Mexico, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, het Verenigde Koninkrijk en de Verenigde Staten.