Ook Albert Heijn komt met pinda’s en rijst zonder verpakking: ‘Iedereen heeft glazen potje om te vullen’

videoAlbert Heijn oefent in Rotterdam voor het eerst met een verpakkingsvrije supermarkt, althans in een deel van de winkel. Dat moet het gebruik van plastic tegengaan. ,,Het gaat erom dat we ons gedrag veranderen.”

109 reacties

  • Renate Cillekens

    4 maanden geleden
    Op zich een heel mooi concept, maar niet heel handig. Hoe weet je nou of iets nog te eten is als je geen verpakking hebt waar de houdbaarheidsdatum op staat? 🙈
  • George Herpen

    4 maanden geleden
    Moet inderdaad wat aan het plastic overschot gedaan worden. Zie het al voor me, wachtend achter een gezin met kinderen met hun eigen karretje. Pa en ma vertellen kinderen hoe het werkt en laten hun kinderen zelf hun potje of zakje vullen. Enig idee hoe dit er allemaal uit komt te zien?
  • Buijs

    4 maanden geleden
    @Van der Bas Dat dit niet werkt met verse biefstuk begrijpen we allemaal zelf ook wel, maar het scheelt wel degelijk een hoop plastic, ook als de leverancier de rijst etc in één grote plastic zak aanlevert van 30 kg in plaats van 100 zakjes van 300 gram. Die hoeven niet gemaakt, vervoerd, gescheiden of gerecycled te worden. En die grote zak kan met een kleine aanpassing zoals een zip lock / 'ritssluiting' hergebruikt worden. Hoe simpel wil je het hebben? In plaats van altijd sarcastisch doen.
  • L. Koenraad

    4 maanden geleden
    @ van der Bas Dat klopt, is tarreren maar dat werkt niet altijd bv als intussen iemand anders (er is een weegschaal voor meerdere kokers) tussendoor zijn tarra weegt en op 0 zet.@ Hanny Tamminga-van Driel er komen meer "vreemde" handen aan een product maar dat zie je niet. Wordt het gekookt (100+graden) geen probleem en voor de rest heb je en bouw je weerstand op. Alleen de "ontsmette' Unicura, Dettol generatie niet, wij aten vroeger de halve grond mee als we buiten gingen "koken" op een fikkie.
  • Dennis van den Broek

    4 maanden geleden
    Ik heb zelf gezien hoe bij de verpakker Druiven omgelegd werden van plastic bakjes in kartonnen bakjes, om de klant het idee te geven dat ze duurzamer bezig zijn. Enerzijds zit het probleem bij de gemakzuchtige consument, maar een groot deel van het probleem ligt ook zeker bij de retailer, die vooral bezig is met goed voor de dag komen in plaats van daadwerkelijk duurzaam ondernemen. Goed initiatief, maar er zal helaas meer plastic mee gemoeid zijn als Albert Heijn toe wil geven....