Volledig scherm
KitKat. © EPA

Op Kitkat en bouillonblokje van Maggi staat straks hoe (on)gezond ze zijn

Voeding- en snackbedrijf Nestlé heeft besloten ook de Nutri-Score te gaan gebruiken. Dat betekent dat op de Wagner-pizza's, de KitKat, de Nuts en de Rolo komt te staan hoe gezond of ongezond ze zijn. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt.

Eerder maakte Albert Heijn bekend dit logo te gaan gebruiken. De Consumentenbond ijvert al langer voor het gebruik van de duidelijke manier om aan te geven hoe gezond een product is. Nestlé verwacht dat het twee jaar nodig heeft om het label in te voeren. Het bedrijf begint met landen die de Nutri-Score al hanteren, zoals België. 

De Nutri-Score is een label met vijf letters (A tot en met E) en vijf kleuren dat de voedingswaarde van een product samenvat. Het is sinds april in België te vinden op verpakkingen. Frankrijk en Spanje voerden het label respectievelijk in de herfst van 2017 en in november 2018 in. ,,Het is zeer duidelijk: het is niet mogelijk om voor alle producten een A te hebben”, aldus algemeen directeur Pierre-Alexandre Teulié van Nestlé Frankrijk. ,,Maar een doelstelling die we redelijkerwijze voor ogen mogen hebben, is de beste te zijn in elke categorie.”

Nestlé, Unilever, Coca-Cola, PepsiCo en Mondelez waren tot vorig jaar bezig met een ander label, gebaseerd op het Britse ‘stoplichtsysteem’. Daar zijn ze vanaf gestapt. 

Bewijs

Quote

Europeanen willen steeds meer weten wat er in de voeding en de dranken zit die ze consumeren

Volgens Marco Settembri, CEO van Nestlé voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, bewijst de steun voor de Nutri-Score hoe groot de toewijding van zijn bedrijf aan goede voeding en bewuste keuzes is. ,,Het is ook een kwestie van transparantie. Europeanen willen steeds meer weten wat er in de voeding en de dranken zit die ze consumeren. We willen hen zo snel mogelijk eenvoudig te begrijpen voedingsinformatie aanbieden. Wetenschappelijk bewijs en toenemende steun van consumenten laten zien dat de Nutri-Score een oplossing is die werkt in continentaal Europa.”

Foodwatch, dat de voedingsindustrie scherp in de gaten houdt, laat weten de ommezwaai toe te juichen. In een statement dat ze vanmiddag verspreidde stelt de organisatie: ,,Nu het grootste voedingsbedrijf ter wereld erachter gaat staan, kan dit een stroomversnelling betekenen.”

De bedrijven moeten wel oppassen. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wil het liefst een systeem voor de hele voedingsindustrie: ,,Het is geen slimme zet van de bedrijven om op de zaken vooruit te lopen.” 

Foodwatch vindt die houding moeilijk te verkroppen. ,,Het is ongehoord dat note bene onze eigen overheid de Nutri-Score tegenwerkt. Nu we na jaren tegenlobby eindelijk weer kans maken op een verplicht Europees kleurenlogo en zelfs bedrijven schoorvoetend meedoen, is het Ministerie er vooral destructief in plaats van constructief mee bezig.”

Natuurlijk willen we allemaal gezond leven en er goed uitzien, maar toch staat dit elk jaar opnieuw boven aan ons lijstje goede voornemens. Waarom dat niet lukt, die je in onderstaande video: