Picnic breidt capaciteit flink uit na explosieve groei online boodschappen
Online supermarkt Picnic neemt flinke maatregelen om de capaciteit te vergroten. Zo wordt eind mei een extra distributiecentrum geopend. Door de coronacrisis explodeerde de vraag naar aan huis bezorgde boodschappen, waardoor de wachtlijsten nog langer zijn geworden en ook vaste klanten veel moeite moeten doen om een bestelling te plaatsen.
Delen per e-mail
Picnic neemt sneller dan gepland een nieuw distributiecentrum in Apeldoorn in gebruik. Daarnaast nam het bedrijf afgelopen week ruim driehonderd extra mensen aan om meer bestellingen te verwerken. Ook breidt het bedrijf de ochtendleveringen uit, waardoor per dag meer boodschappen kunnen worden bezorgd. Als laatste heeft Picnic besloten het minimale orderbedrag te verhogen van 25 naar 35 euro.
Dat heeft volgens medeoprichter Michiel Muller alles te maken met de zogeheten ‘vulgraad’ van de boodschappenkratjes. ,,Uit onze datagegevens blijkt dat bij 25 euro aan bestellingen heel vaak een tweede krat in het bezorgwagentje nodig is, waar bijna niks inzit. Dit kan worden opgelost door het orderbedrag te wijzigen naar 35 euro. Daarmee is het tweede krat wél goed gevuld en kunnen we een stuk efficiënter werken.’’ Of deze maatregel na de crisis wordt teruggedraaid, weet Muller nog niet. ,,Veel klanten bestellen sowieso voor een hoger bedrag dan 25 euro, dus we zullen zien.’’
Extra orders
Het nieuwe distributiecentrum in Apeldoorn opent niet in december, maar al in mei de deuren. Het wordt de grootste van de zes centra van Picnic. ,,Hierdoor zijn we in staat dagelijks duizenden extra orders in Apeldoorn te verzamelen. Het is sinds de corona-uitbraak drie keer zo druk als ervoor en ik denk dat de meeste klanten ook na de crisis bij ons blijven. Corona heeft het online boodschappen doen in een stroomversnelling gebracht.’’
Het complex in Apeldoorn staat op bedrijvenpark Ecofacterij en biedt vanaf mei werk aan 450 mensen. De andere distributiecentra staan in Diemen, Eindhoven, Utrecht, Nijkerk en Rotterdam. In Utrecht wordt daarnaast gebouwd aan een bijna volledig gerobotiseerd centrum, het is de bedoeling dat dit over twee jaar opengaat.
Picnic had voor de crisis moeite om aan personeel te komen, maar daar is nu geen sprake meer van. Zo heeft Muller ruim driehonderd medewerkers van Mise en Place, een uitzendbureau voor horecapersoneel, aangenomen. ,,Heel cru, want in die sector is er nu amper werk. Wij verwachten de komende weken nog enkele honderden mensen aan te nemen.’’
Wij verwachten de komende weken nog honderden mensen aan een baan te helpen
Het bedrijf telt nu zo’n 300.000 klanten en ruim 4000 medewerkers. Om dagelijks bij meer huishoudens de boodschappen te bezorgen, wordt het aantal steden waar ook ’s ochtends wordt bezorgd, versneld uitgebreid. ,,Nu is ochtendbezorging mogelijk in Leiden, Hoofddorp en Zoetermeer. Vanaf deze week kan dit ook op woensdag, vrijdag en zondag in Den Haag. De komende weken komen hier meer steden bij. De capaciteit kan hierdoor in deze plaatsen met ongeveer een derde toenemen.’’
Geen prioriteit
De boodschappen worden in zo’n 125 steden in Nederland en Duitsland bezorgd. Volgens Muller is het nu geen prioriteit om het aantal plaatsen snel uit te breiden. ,,We willen eerst de capaciteit vergroten in gebieden waar we al actief zijn. Maar door de opening van het distributiecentrum in Apeldoorn is de kans groot dat er in die regio op meer locaties kan worden geleverd.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
PREMIUM
Boer Matthijs wil de witte motor weer sexy maken: ‘Dit is de ‘single malt’ onder de melk’
Hij werd voor gek verklaard, stuitte op onbegrip van boeren en de banken stonden nou niet meteen te trappelen. Toch liggen anderhalf jaar na de lancering van ElkeMelk de schappen van Albert Heijn dagelijks vol met flessen van Metha 101, Geertje 72 en van zo’n 100 andere koeien uit zijn stal in Molenaarsgraaf. En het buitenland lonkt. ,,Melk moet weer sexy worden’’, zegt ondernemer Matthijs Baan (40). -
PREMIUM
Voor jou getest Deze instantnoedels uit de supermarkt komen als beste uit de test
Ze zijn hartig, supergoedkoop én snel klaar: instantnoedels. Welke het lekkerst wegslurpen? Onze panelleden geven hun ongezouten mening. -
Salmonella aangetroffen in spekreepjes van Lidl
Klanten van supermarktketen Lidl wordt verzocht om gerookte spekreepjes terug te brengen naar de winkel. Tijdens een kwaliteitscontrole van de Nederlandse Voedsel- en Waardeautoriteit (NVWA) is er salmonella in het product aangetroffen, wat voor kwetsbare groepen gevaarlijk is om te consumeren.
-
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
PREMIUM
Mike (24) maakte een aparte keuze: hij werd geen advocaat, maar begon met ‘Pokebowlers’
Bijna duizend nieuwe ondernemers schrijven zich wekelijks in bij de Kamer van Koophandel. Deze starters zijn misschien wel de nieuwe economische pijlers van een bruisende stad. Zeker in tijden van corona is het voor ondernemers spannend. De krant licht er steeds ‘1 van die 1000’ uit. -
video Belg gaat compleet door het lint in Aldi-filiaal omdat hij zijn favoriete appels niet kan vinden
In een Aldi-filiaal in het Vlaamse Veurne is een man door het lint gegaan omdat er... geen jonagoldappelen meer in de rekken bleken te liggen. In een filmpje, gemaakt door een andere klant, is te zien hoe het personeel het ene scheldwoord na het andere naar het hoofd krijgt. Inmiddels heeft hij een klacht ingediend vanwege schenden van zijn privacy.