Volledig scherm
© Jean-Pierre Jans

Picnic haalt kerstgerechten uit de handel na slecht oordeel

Onlinesupermarkt Picnic heeft kerstartikelen uit het assortiment gehaald, nadat deze belabberd uit een proeverij kwamen van deze site. Een van de panelleden was topkok Ron Blaauw.

Picnic leverde op verzoek van het smaakpanel vier producten aan. Het ging om hazenpeper (9,99 euro), knolselderijtruffelstamppot (5,99 euro), risotto funghi (3,99 euro) en kreeftensoep (5,99 euro). Ook van supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Lidl kookten de chef-koks kerstgerechten.

Volledig scherm
Ron Blaauw © Jean-Pierre Jans

Over de meeste artikelen waren ze best tevreden. Maar de gerechten van Picnic waren ‘van een kwaliteit die je volgens het panel eerder in een gaarkeuken zou verwachten’.

Het panel bestond uit Mevrouw Hamersma, Ron Blaauw, Leonardo Pacenti en Maartje Nelissen

Het oordeel luidt dat de kreeftensoep zalvig is, met een vleugje cognac, ranzige paprikabrokjes bevat en ‘niet eens een hint van kreeft’ heeft. 

De stamppot smaakte volgens de koks ‘weeïg’ en de geur was ‘nog erger’. De risotto was papperig én zanderig, bevat veel te dikke rijst en de paddenstoelen erin vielen als een baksteen op de maag. De hazenpeper? Die was ‘zuur en zielloos’.

Volledig scherm
© Jean-Pierre Jans

Picnic heeft de betreffende producten uit het assortiment gehaald. ,,Omdat Henri een gerenommeerd bedrijf is dat veel aan horeca levert, gaan we met hen nog een keer naar de receptuur kijken.’’

Een aantal andere Henri-gerechten is nog wel verkrijgbaar bij Picnic. Hoe deze kalfsragout, rabarbercompôte, kippenragout en stroganoffsaus smaken, is onbekend. Het smaakpanel heeft alleen de genoemde gerechten bereid en geproefd.

,,We blijven achter onze kwaliteit staan”, laat eigenaar Els van Olphen van Henri telefonisch weten. ,,Wij hebben deze gerechten zelf in een panel geproefd. Maar over smaak valt niet te twisten.”

Volledig scherm
© Jean-Pierre Jans

De bewoordingen van de chef-koks verbazen Van Olphen wel. ,,Deze recepten hebben we al bijna veertig jaar en deze kritiek heb ik nooit eerder gehoord. We nemen dit wel serieus.’’ Picnic heeft de kerstgerechten vorig jaar met succes verkocht en toen zijn volgens Van Olphen geen klachten binnengekomen.

Het is lastig in te schatten hoe de bereiding is verlopen, aldus Van Olphen. ,,We weten niet hoelang de gerechten zijn bereid.’’ Ze erkent dat de leden van het smaakpanel niet de minsten in de culinaire wereld zijn. ,,Wellicht vinden ze het leuk hier eens op bezoek te komen om te komen kijken.’’

,,Dit doet wel pijn’’, vult commercieel directeur Christian Koning nog aan. De kerstgerechten blijven verkrijgbaar via andere kanalen, aldus Van Olphen. ,,We gaan met Picnic nog wel naar de receptuur kijken.’’