Volledig scherm
© Thinkstock/Fotobewerking AD

Pizza is een beter ontbijt dan ontbijtgranen

Een Amerikaanse diëtiste beweert dat een stuk pizza gezonder is als ontbijt dan ontbijtgranen. Volgens Chelsey Amer is het populaire Italiaanse junkfood namelijk 'gebalanceerder' dan een schaaltje volle melk met cornflakes. 

Voor je gaat watertanden: Amer raadt het niet echt aan om 's morgens een pizza te verorberen. Haar uitspraak zegt misschien minder over pizza dan over ontbijtgranen, die erg veel suiker kunnen bevatten. Want hoewel een pizzapunt veel calorieën bevat, voert de diëtiste aan dat er mogelijk meer eiwitten inzitten, dat hij belegd kan zijn met verse ingrediënten en dat hij minder suiker kan bevatten. Ontbijtgranen daarentegen kunnen de bloedsuikerspiegel laten crashen en bevatten weinig eiwitten.

,,Het kan je verbazen dat een gemiddelde pizzaslice en een kom ontbijtgranen met volle melk bijna evenveel calorieën bevatten. Maar pizza bevat een grotere dosis proteïnen, die je voldaan houden en verzadigd gedurende de voormiddag. Bovendien bevat een punt pizza meer vet en veel minder suiker dan de meeste koude ontbijtgranen, zodat je geen vroege suikerdip ervaart."

De Amerikaanse voedingsgoeroe antwoordde daarmee op een vraag van voedingssite The Daily Meal. ,,Mij zal je doorgaans niet bepaald van pizza noch ontbijtgranen zien smullen als ontbijt", zegt ze nog. ,,Ik ga voor een maaltijd met veel vezels en eiwitten. Die winnende combinatie houdt je voldaan, voorkomt een bloedsuikerpiek, geeft je metabolisme een boost en verhoogt de verzadiging."

Test

Een onderzoek uit 2016 toonde aan dat een grote kom Kellogg's Frosties negen theelepels suiker kan bevatten, hetzelfde als een glas frisdrank. De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop nam enkele maanden geleden 320 verschillende soorten ontbijtgranen onder de loep. Slechts 109 van de geanalyseerde ontbijtgranen behaalden een goede score. Vooral havermout, havervlokken, granola en muesli met weinig of gezonde toevoegingen vallen onder de gezonde lijst. 

Onder de ongezonde varianten vinden we onder meer gesuikerde cornflakes, maar ook veel krokante ‘crunchy’ mueslivarianten met extraatjes zoals chocolade of karamel. Ontbijtgranen die zich specifiek op kinderen richten, zijn doorgaans suikerbommen: meer dan 80 procent van de kinderproducten uit de selectie van Test Aankoop bevatte veel te veel suiker. 

Volledig scherm
© thinkstock

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle hacks en makkelijke recepten.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.