Reclamespot Farmers Defence Force was misleidend en oneerlijk
Koken & etenFarmers Defence Force heeft het publiek misleid met hun tv-spot over het boerenleven. De klacht van Wakker Dier over de reclamevideo is gegrond verklaard door de Reclame Code Commissie. Wakker Dier is blij dat nu duidelijk is dat FDF ‘leugens verspreidt’, maar de boeren vinden dat de dierenwelzijnsorganisatie ‘spijkers op laag water’ zoekt.
Ellen den HollanderLaatste update:06-07-20, 21:27
De Reclame Code Commissie heeft vorige week haar beslissing naar zowel Wakker Dier als Farmers Defence Force gezonden. ,,FDF heeft miljoenen mensen voorgelogen’’, stelt Wakker Dier. Het is goed dat boeren laten zien waar vlees en melk vandaan komen, maar dan moeten ze wel het eerlijke verhaal vertellen, zo laat Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie weten. De klacht is eind april ingediend bij de RCC, die toezicht houdt op de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van reclame.
Zowel de uitspraak dat het allemaal puur natuur is en dat het beste voor plant en dier wordt geproduceerd, dat kun je niet met droge ogen beweren
Martijn Lodewijkx
In de tv-spot (zie hieronder) houdt de boerenorganisatie de kijkers voor alleen maar ‘puur natuur’ en ‘met alleen het beste voor plant en dier’ te produceren. Wakker Dier zegt met voorbeelden bij de klacht aangetoond te hebben dat dit ‘pure onzin’ is. Volgens de RCC zijn de claims inderdaad ‘misleidend’ en ‘oneerlijk’ en geeft FDF een ‘te rooskleurig en daardoor onjuist beeld’ van de wijze waarop dieren in de Nederlandse vee-industrie worden behandeld.
,,Het had ons verbaasd als we dit niet hadden gewonnen, maar we zijn er heel blij mee”, zegt Martijn Lodewijkx van Wakker Dier. ,,Zowel de uitspraak dat het allemaal puur natuur is en dat het beste voor plant en dier wordt geproduceerd, kun je niet met droge ogen beweren. Het zijn absolute claims en dan moet je voor een goede onderbouwing zorgen.” Die onderbouwing ontbrak in dit geval, oordeelde de commissie.
Rooskleurig
Dieren worden systematisch ‘aangepast’ om in een wereld van staal en beton te leven, stelt Wakker Dier. Als voorbeeld noemt de dierenwelzijnsorganisatie de krulstaarten van biggetjes en de hoornaanzet bij kalfjes: die branden de veetelers weg.
De spot geeft een veel te rooskleurig, bijna romantisch beeld, vindt Wakker Dier, terwijl in werkelijkheid het boerenbedrijf draait om productie en efficiëntie. Doorn in het oog zijn de zogenoemde plofkippen. Nederland produceert jaarlijks 250 miljoen van zulke kippen, volgens Wakker Dier. ,,Die groeien zo snel dat hun poten hen niet meer kunnen dragen, waardoor ze voornamelijk op de grond liggen en er veel antibiotica nodig is.”
Dit is de tv-spot die FDF niet meer mag gebruiken. De tekst gaat verder onder de video.
Dit is in de categorie spijkers op laag water zoeken
Sieta van Keimpema
Farmers Defense Force meldt desgevraagd dat de organisatie geen aandacht aan de klacht heeft besteed, omdat het een club in opbouw is en met mensen en mensuren moet schipperen. ‘Aangezien een uitspraak van de RCC geen gevolgen heeft voor FDF - door het ontbreken van juridische status van RCC maar ook aangezien we geen product verkopen - hebben we besloten dat inhoudelijk reageren voor ons niet tot de prioriteiten behoorde’, aldus woordvoerder Sieta van Keimpema in een schriftelijke reactie. ‘Dit is in de categorie spijkers op laag water zoeken’, aldus Van Keimpema. Bovendien zijn de klagers 'niet voor rede vatbaar, gezien hun persoonlijke overtuiging en achtergrond’.
Farmers Defense Force heeft bovendien geen hoge pet op van de Reclame Code Commissie. ‘Tel daar, met alle respect, het feit bij op dat de RCC een gebrek aan onderzoeksmogelijkheden heeft én het bij de RCC aan kennis van de sector ontbreekt, dan is daarmee alles wel gezegd’, aldus de woordvoerder. ‘De Nederlandse landbouw is één van de best scorende qua duurzaamheid, kwaliteit en dierenwelzijn wereldwijd. Iedereen zou wat dat betreft even trots als wij op onze boeren moeten zijn. Wij hebben een fantastische sector die wereldwijd geroemd wordt!’ Van Keimpema haalt het vakblad Nature aan van december 2019, waarin de Nederlandse voedselproducenten in de top 5 wereldwijd van meest duurzame voedselsystemen wordt gezet.
Dat steekt, aldus Lodewijkx. ,,De spot van de boeren is oneerlijk is tegenover biologische boeren”, vindt hij, ,,omdat zij wél meer voor het welzijn van dieren en het behoud van natuur doen.”
Van Keimpema meldt dat de video op de facebookpagina van FDF en op de eigen site blijft staan. Het lijkt niet waarschijnlijk dat de boeren in beroep gaan tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie. ,,Mocht er nog een FDF-lid zijn dat zijn of haar tanden erin wil zetten, wie weet gaan we dan wel in beroep. Maar daar daar ziet het nu nog niet naar uit.”
Dick Wismeijer boert biologisch. In deze video geeft hij een inkijkje in zijn bedrijf:
Onze excuses
Helaas kunnen wij deze social post, liveblog of anders niet tonen omdat het één of meerdere social media-elementen bevat. Aanvaard de social media-cookies om deze inhoud alsnog te tonen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.