Volledig scherm
Smart Water van Coca Cola © Coca-Cola

‘Smartwater’ van Coca-Cola krijgt prijs voor meest misleidende voedingsproduct

Coca-Cola mag dit jaar het Gouden Windei in de prijzenkast zetten. Het bedrijf krijgt de onderscheiding voor het ,,meest misleidende'' voedingsproduct met zijn 'inspired by clouds crispy smartwater'.

Voedselwaakhond Foodwatch, dat de verkiezing jaarlijks onder de consumenten organiseert, noemde het product al ‘gewoon duur water’. Bijna een derde van de 12.000 kiezers wees het 'smartwater' aan als het product dat met het Windei dient te worden beloond.

Tweede in de verkiezing (met 16 procent van de stemmen) is Venco honingdrop met 150 keer meer suikers dan honing. Aldi Cullinella olijf, dat maar voor een vijfde uit olijfolie bestaat, mag de derde plaats op het podium innemen. De supermarkt liet al weten het product aan te gaan passen.

Coca-Cola laat weten het te waarderen het dat Foodwatch kritisch is op consumentenmisleiding en kritisch naar de eigen uitingen te hebben gekeken. Toch herkent het bedrijf zich niet in de misleiding die Coca-Cola wordt verweten. ,,Coca-Cola Nedeland betreurt de onderscheiding dan ook en vindt het niet terecht.”

De ingrediëntenlijst en de etikettering van Glacéau Smartwater zijn volgens het drankenbedrijf duidelijk, feitelijk en voldoen aan de Nederlandse levensmiddelenwetgeving. ,,Ook de claims over het water en de ingrediënten zijn in lijn met wet- en regelgeving en onze eigen criteria voor heldere informatie. Er is in het geval van Glacéau Smartwater wat ons betreft dan ook geen sprake van misleiding van de consument.”

Wat eet jij vanavond? Hier zie je hoe je spannende spruitenstamppot maakt: