Steekproef: Veel vishandelaren maken er een potje van en informeren hun klanten slecht
VIDEOVan de Nederlandse viswinkels en viskramen houdt 99 procent zich niet aan de etiketteringsregels, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Dat belemmert klanten bij het maken van een duurzame keuze.
Delen per e-mail
Visverkopers zijn verplicht de exacte naam van de vis en hoe en waar deze is gevangen, te vermelden. Maar het onderzoek van de Consumentenbond laat zien dat slechts 1 van de 97 bezochte vishandelaren zich aan deze regels houdt. Volgens de bond hebben consumenten die informatie wel nodig om te kunnen bepalen of een vis duurzaam is of niet.
Een derde van de visverkopers gebruikt helemaal geen vitrinekaartjes. De helft doet dat wel, maar zet daar onvoldoende informatie op. Ongeveer een kwart (24 procent) van die kaartjes vermeldt alleen het herkomstgebied. 10 procent meldt de vangst- of kweekmethode en slechts 6 procent geeft de exacte naam van de vis.
Toezichthouders van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zouden strenger moeten controleren dat verkopers hun klanten goed informeren, vindt de bond. Ook de onderzoekers van de Consumentenbond die in de winkel anoniem vragen stelden over duurzaamheid, kregen vaak onvoldoende informatie.
Vragen over duurzaamheid
In een enquête van de Consumentenbond geeft bijna de helft van de ondervraagden aan dat informatie over duurzame vis hun aankoop zou beïnvloeden. Ook zegt 70 procent van de visverkopers regelmatig vragen over duurzaamheid te krijgen.
,,Het is hoog tijd dat visverkopers zich beter gaan houden aan de etiketteringsregels. En dat de NVWA hier streng op toeziet. Overbevissing, schade aan het milieu, bijvangst en vervuiling. De problemen in de visserij liegen er niet om’’, aldus directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.
,,Bij duurzame vis wordt rekening gehouden met de visstanden en de negatieve impact op natuur en milieu wordt zoveel mogelijk beperkt. Consumenten die daarom voor duurzame vis willen kiezen, moeten dan wel beschikken over de juiste informatie.’’
Opleiding etiketteren
Adriaan van Moort, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Visspecialiteiten (VNV) laat weten dat dit onderwerp al een aantal jaar hoog op hun agenda staat. ,,De groep consumenten die informatie verwacht over de herkomst van het product groeit. We hebben hierop ingespeeld door een opleiding etiketteren speciaal voor de visdetailhandel te ontwikkelen.”
Op duikinhetdiepe.nl kunnen consumenten hun kennis testen over duurzame vis. Ook zijn er vragen te vinden die consumenten aan hun visverkoper kunnen stellen om erachter te komen hoe duurzaam hun producten zijn.
Voor een visspecialist zijn er factoren die het lastig maken om te voldoen aan de wetgeving op dit vlak, volgens Van Moort. ,,De informatie over de vangstmethode zijn vanuit de leveranciers niet altijd beschikbaar. Daarnaast wordt er in de visdetailhandel gewerkt met veel kleinere partijen, deze informatieplicht brengt niet alleen veel administratieve druk met zich mee, maar maakt het proces ook erg foutgevoelig.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & eten
Janny van der Heijden: ‘Koken met zakjes en pakjes is eigenlijk geen koken’
Het grote publiek kent haar vooral als de onbetwiste koningin van de baksels, maar voor Janny van der Heijden (66) valt er nog veel meer te proeven. De presentatrice reisde voor 24Kitchen kriskras door het land om een antwoord te vinden op de vraag: wat is de smaak van Nederland? Libelle sprak met haar. -
Koken & eten
Wakker Dier: zuivellobby liegt - ondanks waarschuwing - nog steeds op websites
Op elf websites van de Nederlandse Zuivel Organisatie staan uitingen die de Reclame Code Commissie eerder beoordeelde als misleidend. De zuivellobby blijft onjuiste informatie verspreiden en daar wil dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier een einde aan maken. -
Wat Eten We Vandaag: Teriyaki kippenvleugels met bloemkool
Bij dit gerecht zul je gegarandeerd je vingers aflikken. Deze heerlijke teriyaki kippenvleugels worden in de oven bereid met bloemkoolroosjes. Buiten dat het een onwijs lekker gerecht is, heb je er ook nog eens weinig omkijken naar wanneer de kip in de oven zit. -
PREMIUM
Consument gaat steeds vaker rechtstreeks naar de boer: ‘Veel lekkerder dan van de supermarkt’
Rechtstreeks kopen bij de boer wordt populairder. Op het boerenerf verschijnen steeds meer verkooppunten waar ‘stedelingen’ maar wat graag een flesje melk tappen, een bos rozen uit de automaat trekken en een praatje maken met de boerin in de landwinkel. Maar of het boeren echt veel oplevert? -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen.
-
Koken & eten
Ook jodenkoeken krijgen een nieuwe naam: 'We hoefden er maar twee letters af te snoepen’
De gele blikken gevuld met de overheerlijke jodenkoeken, wie kent ze niet? Sinds kort hebben de koeken een nieuwe eigenaar, bakkersfamilie Pater. De koeken blijven even lekker, maar krijgen wel een nieuwe naam: Odekoeken. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)?