Suiker in drinkpakjes: Chocomel spant de kroon
Voor jou getestWie in de supermarkt op zoek gaat naar een pak Fristi of Taksi, verdwaalt al snel in schappen met immense hoeveelheden vruchtendrankjes, frisdrankjes, zuiveldrankjes, vruchtenzuiveldrankjes en waters met een smaakje. Een poging om wat orde in de chaos te scheppen.
Delen per e-mail
De komst van limonademerk Irma 312 haalde in 1925 dagblad De Maasbode. Zo zuiver: geen moeder zou haar kind dit misgunnen, luidde de boodschap in het artikel. Bijzonder aan dit modern ogende Amerikaanse poeder was dat het in pakjes zat en het ook nog eens goedkoper was dan een fles limonade. Je hoefde alleen maar water en suiker toe te voegen.
De importeur had een stand geregeld in Diergaarde Blijdorp. Daar was op dat moment nét een damesbeurs gaande. Hij deelde gratis pakjes uit, en het liep storm. Wonderdrankje Irma 312, verkrijgbaar in de smaken citroen, sinaasappel, frambozen en Hawaï-ananas, maakte een vliegende start.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & eten
‘Klein glaasje sap of fris verhoogt al de kans op kanker’
Het drinken van vruchtensappen en frisdranken is niet alleen slecht voor je gewicht, bloeddruk en bloedsuikerspiegel, maar kan ook het risico op kanker vergroten. Dat laatste blijkt uit nieuw onderzoek dat onlangs werd gepubliceerd in het vermaarde British Medical Journal (BMJ). -
PREMIUM
Ach, die heerlijke umamikick
Mevrouw Hamersma runt een kookboekenwinkel, meneer Hamersma weet alles over wijn: een gouden combinatie. Na een vijfgangenmenu met twee sterren vindt mevrouw Hamersma het tijd voor iets eenvoudigers. -
‘Onze dochter was de redding voor de postnatale depressie van mijn vrouw’
Blijdschap, dankbaarheid trots: een nieuwe baby staat meestal synoniem aan een blije ervaring. Maar wat als jouw partner dat anders ervaart? Angst en somberheid horen ook bij het moederschap, maar daar praten we liever niet over. -
PREMIUM
Rico Verhoeven gaat de strijd aan met werkloosheid
Kickbokser Rico Verhoeven krijgt al jaren veel persoonlijke berichten van fans. Op Instagram alleen al heeft hij 1,7 miljoen volgers. De verhalen van mensen die hun baan of onderneming kwijtraakten, inspireerden hem om heelnederlandwerkt.nl op te richten. De site is vanaf vandaag live. -
Nieuw initiatief gaat nepnieuws bestrijden met actuele feitenchecks
Nederlanders kunnen vanaf donderdag op één plek terecht voor actuele feitenchecks op het nieuws, bijvoorbeeld op het gebied van corona. De nieuwe The Fact Club is een initiatief van Vereniging De Publieke Zaak en de Universiteit Leiden.
-
PREMIUM
Rotterdammers mogen toch culinaire wandelingen maken én organiseren
De gemeente heeft de regels aangepast voor stadswandelingen die bedoeld zijn om de horeca te ondersteunen. Ze kunnen nu conform de coronaregels alsnog doorgang vinden. -
Millennials laten frisdrank met suiker en energiedranken lekker links liggen
Steeds meer Nederlanders kiezen voor drankjes zonder suiker. Vier op de vijf Nederlanders kiest weleens bewust voor een light- of zero-drankje, omdat ze dan minder calorieën binnenkrijgen. Millennials kiezen het vaakst een gezondere optie, zoals water of thee. -
Wat Eten We Vandaag: Limoen-kokosrepen
Deze repen zien er heerlijk uit en kun je zelf maken. Je moet wel even geduld hebben, want tussendoor moet de vulling 40 minuten in de vriezer, maar in die tijd kun je genoeg andere dingen doen, zoals de krant lezen. Een mooie bijkomstigheid van deze repen; ze bevatten geen geraffineerde suikers.