Medewerkers van AH laten weten iedereen graag te willen helpen, maar wel met het verzoek om 1,5 meter afstand te bewaren.
Volledig scherm
Medewerkers van AH laten weten iedereen graag te willen helpen, maar wel met het verzoek om 1,5 meter afstand te bewaren. © AH

Supermarkten en drogisterijen voeren deurbeleid in

updateHet gebruik van een winkelwagen wordt verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft. Bovendien laten supermarkten maximaal één klant per tien vierkante meter winkelvloer toe. In een winkel van duizend vierkante meter mogen dus maximaal 100 klanten tegelijk binnen zijn. Supermarkten regelen dit door het aantal winkelwagens te beperken. Dat meldt het CBL, brancheclub van de supermarkten. 

Het gebruik van een winkelwagen helpt klanten ook om voldoende afstand te houden. In kleinere supermarkten zonder winkelwagens wordt het gebruik van een mandje verplicht. In deze winkels is slechts een beperkt aantal mandjes beschikbaar, zodat het niet te druk wordt in de winkel.

Als bij een winkel op een bepaald moment geen winkelwagen of mandje beschikbaar is, mogen op dat moment geen nieuwe klanten naar binnen. Klanten moeten buiten wachten tot er een wagen of mandje beschikbaar is.

Supermarkten nemen deze maatregel om ervoor te zorgen dat mensen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar. Deze afstand beperkt het risico voor klanten en medewerkers om elkaar te besmetten met het coronavirus.

Door deze maatregel kan bij een beperkt aantal winkels buiten een rij ontstaan. Supermarkten hebben contact met gemeenten over ondersteuning bij het handhaven van voldoende afstand in wachtrijen buiten. Inmiddels vormen zich bij de eerste supermarkten een rij.

Bij deze Jumbo Foodmarkt in Leidsche Rijn is het deurbeleid al ingegaan.
Volledig scherm
Bij deze Jumbo Foodmarkt in Leidsche Rijn is het deurbeleid al ingegaan. © AD

Ook vakkenvullers helpen klanten eraan herinneren om anderhalve meter afstand te houden. Zij dragen vanaf deze week aangepaste werkkleding met de oproep om afstand te houden. Klanten komen regelmatig en vaak onbewust te dicht in de buurt van supermarktmedewerkers. Veel medewerkers maken zich daar zorgen over en dat is begrijpelijk. Supermarktketens kiezen zelf hoe ze hun kleding aanpassen. Dit kan per keten verschillen.

Drogisterijen

Drogisterijketens Kruidvat, Trekpleister, DA en Etos werken vanaf vandaag met een deurbeleid.  Dat bevestigt Ed van de Weerd, voorzitter van brancheclub Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD). ,,Onze winkels zijn kleiner dan supermarkten, daarom is het voor ons personeel helemaal belangrijk dat er duidelijke spelregels zijn. Het is een houvast’’, aldus Van de Weerd die ceo is van A.S. Watson Benelux, moederbedrijf van Kruidvat en Trekpleister. ,,Wij hebben 1200 filialen. Bij onze drukste winkels zetten we een medewerker bij de deur. Maar bij de meeste winkels zetten we stapel mandjes bij de ingang. Als de mandjes allemaal in gebruik zijn, betekent dit dat het maximum aantal klanten is bereikt en moeten mensen wachten tot er iemand naar buiten komt.’’

Van de Weerd verwacht niet dat het nieuwe beleid tot problemen gaat leiden. ,,Ik denk dat iedereen inmiddels is doordrongen van de ernst van de situatie.’’

Het kabinet waarschuwde maandag dat in veel supermarkten werknemers door drukte niet veilig hun werk kunnen doen. Het aantal klanten binnen moet zo worden beperkt, dat altijd een onderlinge afstand van ten minste anderhalve meter kan worden bewaard.

Bij de winkels van Kruidvat krijgen klanten met deze maatregelen te maken.
Volledig scherm
Bij de winkels van Kruidvat krijgen klanten met deze maatregelen te maken. © Kruidvat

Bekijk hieronder al onze video’s over het coronavirus:

Poll

Wat voor type tompouce-eter ben jij?

  • De happer (8%)
  • De likker (2%)
  • De daklichter (63%)
  • De ontleder (24%)
  • De draaier (3%)
17328 stemmen