Volledig scherm
© Shutterstock

‘Supermarkten stunten steeds meer met vlees’

Vrijwel alle supermarkten zijn sinds 2015 meer gaan stunten met kip-, rund-, en varkensvlees, stelt dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier. Vooral bij Albert Heijn en Jumbo is het aantal aanbiedingen groot. 

Het aantal vleesaanbiedingen is vanaf 2015 flink gestegen, volgens Wakker Dier. Bij Jumbo is er sprake van een verdubbeling van het aantal vleesstunts, en bij Albert Heijn gaat het om een stijging van 73 procent. ,,Bij vleesaanbiedingen moet je denken aan de kiloknallers, maar ook vlees met een Beter Leven-keurmerk ’’, zegt Valeska Hovener van Wakker Dier.

,,Er wordt vooral veel gestunt met kip. Ten opzichte van 2015 staan er 70 procent meer promoties in supermarktfolders. Jumbo heeft zijn kip aanbiedingen zelfs vertienvoudigd. Als marktleider moeten zij het goede voorbeeld geven, dan volgt de rest’’, aldus Hovener. 

,,Door zoveel vlees in je folders te zetten, stimuleer je dat mensen meer gaan kopen. Wij zien liever dat mensen minder en beter vlees kopen.  Als vlees een Beter Leven keurmerk heeft, weet je dat er eisen gesteld zijn aan het creëren van een betere leefomgeving voor dieren. Dat is niet het geval als er wordt gestunt met kiloknallers.’’

De supermarktketens 

Albert Heijn laat weten dat er jaarlijks steeds minder vlees wordt gekocht. ,,Een deel van onze klanten houdt echter wel van een lekker stukje vlees’’, zegt Pauline van den Brandhof, woordvoerder van de Albert Heijn. ,,Deze klanten willen we graag bedienen.’’ Ze voegt daaraan toe dat juist dat de verkoop van vegetarische en veganproducten groeit. Of Albert Heijn wel of niet meer stunt met vlees, daar doet de supermarktketen geen uitspraken over.

,,Dierenwelzijn staat bij Jumbo hoog in het vaandel’’, volgens Suzanne van der Vaart, adviseur communicatie van Jumbo. ,,We spannen ons al jaren in om duurzamer vlees - waar mogelijk voorzien van het Beter Leven-keurmerk - in het schap te leggen. Het varkensvlees, kalfsvlees en het kalkoenvlees heeft één ster van het Beter Leven keurmerk.’’

,,Wakker Dier benoemt de toename van aanbiedingen met kip’’, voegt van der Vaart toe. ,,We willen graag benadrukken dat wij al lange tijd een duurzamere kip verkopen. De Nieuwe Standaard Kip is een langzaamgroeiend ras, leeft langer en heeft meer leefruimte’’, aldus van der Vaart.