Topman Dirk van den Broek: Verlaag btw op groente en fruit naar 6 procent
videoSupermarktketen Dirk van den Broek begint vandaag een petitie met als inzet de verlaging van btw op groente en fruit (van 9 naar 6 procent). De supermarkt vindt het niet kunnen dat gezonde, verse producten vaak duurder zijn dan ongezonde boodschappen. ,,Hoogste tijd voor actie.’’
Delen per e-mail
Marcel Huizing, algemeen directeur van Dirk van den Broek, weet als geen ander hoe belangrijk het is om gezond te eten. ,,Twaalf jaar geleden woog ik 40 kilo meer dan nu. Vooral door het wijzigen van mijn voedselpatroon viel ik veel af. Daarom is het van groot belang dat supermarkten gezond voedsel aanbieden voor een betaalbare prijs. De btw-verhoging die in 2019 inging, is voor groenten en fruit niet meer te verdedigen. Daarom beginnen we de petitie. Het moet mogelijk zijn de politiek te bewegen het tarief terug te zetten op 6 procent.’’
Oproep
Huizing is niet de eerste die roept dat de maatregel moet worden teruggedraaid. Verschillende gezondheids- en consumentenorganisaties pleiten hier al langer voor. Toch vindt hij het belangrijk dat dit geluid ook vanuit de supermarktbranche komt. ,,Ik roep alle supermarkten dan ook op de petitie via de site detijdisrijp.nl te delen en te ondertekenen. We hebben minstens 40.000 handtekeningen nodig om de lijst aan de Tweede Kamer te overhandigen.’’
We zijn geen obesitaspolitie, maar alle beetjes helpen
Minister Carola Schouten (Landbouw/Voedselveiligheid) roept al jaren dat regelgeving vanuit Brussel de belangrijkste reden is om de btw voor groente en fruit niet te verlagen. Volgens haar is het niet toegestaan, maar dat wordt door Huizing bestreden. ,,Het is mogelijk per land een uitzondering te vragen op dat Europese beleid. Ik ben misschien opportunistisch, maar het kan als we dit met z'n allen willen.’’
Obesitaspolitie
Het verlagen van de prijzen door Dirk van den Broek zelf, ziet Huizing niet als optie. ,,We bieden al scherpe prijzen aan. Alleen zit er een grens aan wat wij met leveranciers kunnen bewerkstelligen in de prijs van groente en fruit. Vandaar dat we de politiek willen bewegen in actie te komen.’’
Om Nederlanders nog meer te stimuleren om gezond eten te kopen, heeft de supermarktketen onder meer het snoep weggehaald bij de kassa's en vervangen door snackgroenten. ,,Ook maken we geen reclame meer voor energiedrankjes. We zijn geen obesitaspolitie, maar alle beetjes helpen.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMTechnische Dienst
‘Met deze techniek had een drama als Pukkelpop wellicht voorkomen kunnen worden’
Sociale media staan vol met een schat aan informatie. Veel meer dan grappige kattenfilmpjes en foto’s van foodporn. Met de juiste voelsprieten zijn snel en accuraat data te vinden die de wereld een stuk prettiger en veiliger kunnen maken. Die voelspriet heet PublicSonar. -
PREMIUMKoken & eten
Zijn asperges lustopwekkend? Vijf feiten en fabels over het witte goud
Bij sommige boeren vind je ze al, maar donderdag begint het aspergeseizoen echt. Dan zijn we weer even in de ban van de groente waarover veel mythes bestaan. -
Bakerpraatjes
Ieder kind kost een tand? ‘Er is een relatie tussen aantal kinderen en aantal verloren tanden’
Het geslacht van je baby voorspel je met baking soda, je wordt niet zwanger als je borstvoeding geeft en wanneer je last hebt van pukkels, dan krijg je een meisje. Er doen tal van bakerpraatjes de ronde. Fictie? Of zit er toch een kern van waarheid in? Vandaag: iedere zwangerschap kost een tand. -
Lekker eten met Pasen? Graag gemakkelijk: brunch- en ontbijtboxen heel populair
Uitgebreide restaurantboxen zijn dit jaar erg populair voor op de paastafel. Nu eetgelegenheden gedwongen dicht zijn, bieden de luxe maaltijdpakketten horecaondernemers een kans om toch nog wat geld te verdienen. Vooral brunch- en ontbijtboxen verkopen goed, melden restaurantplatforms. -
Koken & eten
Kiezers willen vlees eten best indammen, maar hun favoriete politieke partij heeft daar vaak geen trek in
Veel Nederlanders willen best minder vlees, eieren en zuivel eten, maar hun favoriete partij in veel gevallen niet. Dat blijkt uit een onderzoek dat vandaag verschijnt.
-
PREMIUM
Huizencrisis kent juist veel winnaars
Dat de huizenmarkt op slot zit, is een wijdverspreid misverstand. In het afgelopen ‘coronajaar’ werden meer woningen verkocht dan ooit in Nederland. En jongeren komen niet meer aan een huis? Velen niet nee, maar een deel drijft de prijzen juist op. -
Campagne moet ons aan fruit en groente krijgen: ‘Leg het bij stations en ziekenhuizen’
Acht op de tien Nederlanders eet onvoldoende groenten en fruit. Veel mensen willen best, maar het lukt ze niet. Daarom begint vandaag - vanwege Wereldgezondheidsdag - een campagne die ons land meer kleur moet geven. -
Foodgoeroe Rens Kroes blijkt zelf niet meer te koken: ‘Warm nu eten op’
Kookboekenschrijfster, voedselfanaat en superfoodkenner Rens Kroes (33) blijkt zelf vrijwel nooit meer te koken. Haar gezonde dieet, waarom ze al jaren bekendstaat, schiet er sinds haar bevalling soms bij in. ,,Het is heerlijk voor de geest, zeg ik dan maar.’’