Verbijstering over dure flesvoeding van A-merken: ‘Moet je nagaan hoe ze ons belazeren’
Koken & etenEen tv-uitzending van de Keuringsdienst van Waarde opende gisteren de ogen van veel kijkers. De makers lieten zien dat grote producenten van flesvoeding meer vragen voor dezelfde babymelk als die van een huismerk.
Delen per e-mail
Waarom zou je een A-merk kopen als de inhoud identiek is aan die van een huismerk? De makers van tv-programma Keuringsdienst van Waarde gingen gisteravond op zoek naar het antwoord op die vraag. Lactatiekundige Myrte van Lankhuijsen legt uit dat zuigelingenvoeding in de basis allemaal overeenkomt. Het enige waar je op moet letten is dat er ‘volledige zuigelingenvoeding’ op de verpakking staat, dan voldoet het product aan alle basiseisen.
A-merken proberen zich te onderscheiden door complexe suikers toe te voegen. De redenering hierachter is dat het goed is voor de darmontwikkeling van de baby of dat het type melkvet beter opneembaar zou zijn. ,,Niets daarvan is wetenschappelijk bewezen", aldus Van Lankhuijsen. ,,Als die verschillen echt zouden uitmaken, was het verplicht in alle soorten flesvoeding.”
Hoog emotionele producten
Er wordt vaak gezegd dat je niet van merk mag wisselen, omdat kinderen hier krampjes van krijgen. Van Lankhuijsen noemt dit ‘de mooiste marketingtruc ever’. Fabrikanten spelen in op onzekerheden van ouders. Marketingdeskundige Paul Moers beschrijft flesvoeding als een hoog emotioneel product.
Jeugdverpleegkundige Elsje Rood raadt aan te stoppen met flesvoeding als je kind 1 jaar oud is. Zelfs na nummer 2 van opvolgmelk kun je stoppen, want de inhoud van nummer 3 is hetzelfde. Het enige verschil is de verhouding: het scheelt één schepje. Vanaf nummer 4 wordt de melk zoeter omdat er meer suiker aan wordt toegevoegd. Kinderen vinden het lekkerder dan gewone melk. Je stoomt ze klaar om zoete drankjes te blijven drinken, vindt Rood.
De grote producenten van de duurste merken houden hun poorten dicht voor het tv-programma. Niek Schipper, commercieel directeur van Kruidvat, wil wél vertellen over de melk van zijn bedrijf. ,,De keuze is aan de vader en moeder.” Aan de basis melkpoeder voegt Kruidvat bij de productie voedingsmiddelen toe zoals vetten en koolhydraten. ,,We proberen zo dicht mogelijk bij moedermelk in de buurt te komen.” Voor een klein, kwetsbaar baby'tje wil je goed zorgen, realiseert Schipper zich. ,,Deze flesvoeding is heel strak gereguleerd.” De ingrediënten zijn niet anders of minder dan bij andere merken, zegt Schipper.
Commercie
De uitzending zorgde voor een storm aan reacties. Op het bericht van de Keuringsdienst van Waarde op Facebook werd duizend keren gereageerd en het werd meer dan 200 keer gedeeld. ‘Fijn dat het eindelijk duidelijk wordt dat die nummers pure commercie zijn’, reageert Barbara de Lugt. En ‘moet je nagaan hoe A-merken je belazeren’, zegt Jolanda Barens. Leo Smidt vindt dat we onszelf graag belazeren. ‘Omdat de marketing inspeelt op de merkengeilheid van de mens en ons laat geloven dat de A merken beter zijn', geeft hij als reden dat mensen toch A-merken kopen. ‘Zelfde product in een andere verpakking. We zijn gewoon domme schapen.’
Bekijk hier de video's over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Na máánden mogen ze weer, zo bereiden cafés zich voor op horecaproef: ‘Ik wil geen gemaakte testsituatie’
De glazen worden gepoleerd, de tafels opgedekt en het bier vloeit (bijna) weer uit de tap. Voor vijf gelukkige horecaondernemers is het zover: na maanden dicht te zijn geweest openen aanstaande woensdag weer de deuren - voor een paar dagen althans. Dat betekent genieten, maar ook keihard doorwerken. ,,Ik wil niet zo’n gemaakte testsituatie neerzetten.” -
ANWB waarschuwt voor gevaarlijk autostoeltje: ‘Gebruik het niet’
Bij een test van autostoeltjes is de ANWB op ‘een ernstig defect’ gestuit van het Chicco Kiros i-Size-zitje met het bijbehorende Isofix-onderstel. Het biedt geen goede bescherming bij een ongeval en is zo gevaarlijk dat de ANWB vóór de publicatie van de test op 25 mei nu al waarschuwt het in deze combinatie niet te gebruiken. -
PREMIUM
Onkruid, hoe kom je er van af? Eet het op! (En Suze heeft nog meer tips)
Last van onkruid in de tuin en wil je geen gif spuiten om het weg te krijgen? Dan biedt Suze Peters uit Moordrecht een oplossing. In een praktische online basiscursus onkruid helpt ze tuineigenaren omgaan met onkruid. Een cursus over wat wél weg moet en wat gerust mag blijven staan. En welk onkruid je zelfs kunt eten. -
PREMIUMKoken & eten
Borrelen en wijn proeven achter je laptop: waarschijnlijk een blijvertje na de crisis
Wie een jaar geleden had gezegd dat we massaal achter de computer zouden schuiven voor online borrels en wijnproeverijen, had je misschien recht in het gezicht uitgelachen. Inmiddels weten we wel beter. Online wijn proeven is booming. ,,Het voordeel is dat iedereen kan meedoen.” -
Koken & Eten
Havermelk in een paar jaar tijd enorm in populariteit gestegen
We drinken in Nederland nog altijd veel melk van de koe, maar plantaardige ‘melk’ is in opkomst. Vooral havermelk heeft een groeispurt gemaakt. Het is nu zelfs meer in trek dan sojamelk.
-
Schermtijd beperken bij kinderen grootste uitdaging voor ouders: dit kun je doen
Veel Nederlandse ouders zeggen het buitengewoon lastig te vinden de schermtijd van hun kinderen te beperken, blijkt uit onderzoek van Multiscope. We leggen uit hoe je het telefoongebruik van je kind toch aan banden kunt leggen. -
Slagersvak enorm veranderd: 'Mijn vader zou driekwart van de producten in de vitrine niet meer herkennen’
In tien jaar tijd verdwenen vijfhonderd slagerijen in ons land. Maar het tij lijkt te keren. Het aantal leerlingen aan de slagersvakschool is dit jaar met 35 procent gestegen en de consument weet de weg naar de ambachtelijke slager weer te vinden. ‘Of je nog worst lust? Nou, dacht het wel.’ -
Wetenschappelijk bewezen
Bananen snel rot? Met deze tips houd je je fruit langer goed
In de videoserie (W)etenschappelijk Bewezen beantwoorden hoogleraren brandende vragen over ons eten. In deze aflevering legt onderzoeker Esther Hogeveen uit hoe je meer grip op je fruitschaal krijgt.