Volledig scherm
© Shutterstock

Vier redenen om wél koolhydraten te eten

Omdat suiker dik maakt, stappen veel mensen over op een koolhydraatarm dieet. De vraag is of dat wel zo verstandig is, want je darmen hebben koolhydraten nodig. Dit zijn vier gevolgen van een tekort.

1. Obstipatie

Veel mensen hebben de afgelopen jaren koolhydraten van hun menu geschrapt. Ze willen minder suiker eten en omdat suiker een koolhydraat is hebben ze ook andere meer complexe koolhydraatbronnen overboord gegooid, zoals brood.
De gedachte erachter is dat minder koolhydraten zorgen voor onder meer een stabielere bloedsuikerspiegel en gewichtsverlies. De geraffineerde soorten zoals kristalsuiker, die je vindt in snoep, gebak en frisdrank, kun je inderdaad het best zo min mogelijk eten, zegt Patricia Schutte van het Voedingscentrum. ,,De voedingswaarde van suiker is laag. Maar wie ook onbewerkte koolhydraten links laat liggen, zoals volkoren rijst, pasta en brood, krijgt op den duur te weinig vezels binnen. In dat geval verarmt de darmflora, waardoor je ontlasting minder zacht wordt. Met als vervelend gevolg obstipatie, oftewel verstopping.''

Volledig scherm
© Shutterstock

2. Dikke darmkanker

Er ontstaan ernstige klachten als de darmflora bij gebrek aan vezelrijke koolhydraten achteruitgaat. Dit zegt Fred Brouns, emeritus hoogleraar Innovatie in Gezonde Voeding aan de Universiteit Maastricht. Onlangs schreef hij een artikel over het nut van koolhydraatarme diëten. Hij stelt dat een gezonde balans van bacteriën in de darmen mede afhankelijk is van koolhydraten - voedingsvezels - die fermenteren. Vezels fermenteren in bijvoorbeeld korteketenvetzuren die de darm gezond houden. Een gebrek aan complexe suikers verhoogt het risico op darmontstekingen en darmziekten. Zelfs het risico op dikke darmkanker stijgt.
Sommige voorstanders van koolhydraatarme diëten stellen dat de mens tienduizenden jaren geleden ook weinig koolhydraten at, aldus Brouns. Dit zogeheten paleodieet zou voornamelijk vetrijk zijn geweest dankzij veel vlees en vis. Uit onderzoek blijkt dat dit dieet ook veel koolhydraten bevatte.

3. Hart- en vaatziekten

Quote

Je kunt beter matige veranderin­gen doorvoeren, want die zijn haalbaar­der

Fred Brouns

Wie weinig koolhydraten op het menu zet, gaat vooral meer vetten eten en mogelijk ook meer eiwitten, de andere twee hoofdbestanddelen van onze voeding. Alleen: eet je meer vetten, dan krijg je meestal ook meer verzadigde vetten binnen die de kans op diabetes en hart- en vaatziekten doen toenemen. Verzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in vet vlees, roomboter, palmolie en kokosolie. Strenge diëten schrijven hooguit 50 gram koolhydraten per dag voor. Dat is echt veel te weinig, volgens Brouns. De wereldwijde aanbevelingen zijn momenteel om zo'n 50 procent van je voeding uit koolhydraten te laten bestaan. Iets minder koolhydraat en wat meer vet kan volgens hem geen kwaad. Voor beide is 40 procent van de dagelijkse energie-inname wellicht ideaal, mits je kwalitatief gezonde bronnen kiest.

4. Vaker ziek

Volledig scherm
© Hanco Kolk

Pik je ineens van alles op? Ook dit kan te maken hebben met een koolhydraatarm menu. Je weerstand tegen ziekte kan erdoor afnemen. Door de verminderde vezelinname en de invloed daarvan op de darmen, functioneert het immuunsysteem minder goed. De productie van sommige vitaminen neemt af (A, D, K) en je neemt minder mineralen en spoorelementen op.
Gelukkig treden deze schadelijke gevolgen lang niet bij iedereen op. Alleen al omdat het op de lange termijn niet is vol te houden. Brouns: ,,Je kunt daarom beter matige veranderingen doorvoeren, want die zijn haalbaarder.''
Kies voor minder geraffineerde suiker en koolhydraten en meer onbewerkte koolhydraatbronnen, zoals zilvervliesrijst, volkoren producten, groenten en fruit. En eet minder verzadigde vetten en meer onverzadigde vetten. Vis bijvoorbeeld en plantaardige oliën zoals olijf-, raapzaad- of zonnebloemolie.