Voedingsproducenten: Nederlander eet ongemerkt gezonder
Doordat voeding ongemerkt minder zout, minder vet en minder zoet is, eten Nederlanders ongemerkt gezonder. Dat stellen de levensmiddelenproducenten en supermarkten. Voedingswaakhond Foodwatch vindt dat er op dat succes wel iets valt af te dingen.
Volgen de voedingssector zijn de supers en de fabrikanten erin geslaagd gezondere producten te maken door de receptuur te veranderen. De brancheverenigingen FNLI en CBL zeggen dat Nederlanders hierdoor gezonder kunnen eten. Het is het resultaat van de afspraken die de voedingssector heeft gemaakt in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. De maximumhoeveelheden voor zout, toegevoegde suikers en verzadigd vet zijn tussen 2013 en 2017 verlaagd.
Als voorbeeld noemen de producenten en supermarkten blik- en potgroenten en appelmoes. In veel soorten appelmoes zit minder suiker en de suiker is verdwenen uit zomergroenten in blik en pot, zoals broccoli en andijvie. Hamburgers zijn ook minstens tien procent minder zout geworden. Kant-en-klare maaltijden, saucijzenbroodjes, chips, brood, vleeswaren en kaas bevatten volgens CBL en FNLI ook substantieel minder zout. Voor andere producten zijn afspraken gemaakt, zoals hartige broodjes, smeerkaas, ontbijtgranen en diepvriessnacks.
In het bericht dat de voedingssector verspreidt stelt Marian Geluk, directeur FNLI, dat grote stappen worden gezet waardoor de minst gezonde producten beter worden. Ze zegt trots te zijn op de koplopers in de sector die nog een stapje extra doen. ,,We blijven doorgaan, want het kan nog beter.''
Ook Marc Jansen, directeur CBL, onderschrijft dat de aandacht voor gezond eten heel belangrijk is. Naast de zestien productcategorieën waarover al afspraken zijn gemaakt, zijn er nog drie nieuwe afspraken in de maak.
Je laat de kalkoen ook niet meebeslissen over het kerstdiner
Het ligt iets genuanceerder, vindt Sjoerd van de Wouw, campaigner van Foodwatch. ,,De voedingsindustrie blijft zich op de borst kloppen'', zegt hij. De feiten liggen anders, vindt hij. ,,Zowel oud-minister Schippers, het RIVM als wetenschappers die dit project begeleiden, komen steeds tot dezelfde conclusie: de voedingsindustrie doet onvoldoende haar best. Het winkelschap ligt nog bomvol vet-, zout- en suikerrijke producten.''
Er komen volgens Van de Wouw in Nederland wekelijks meer dan duizend mensen bij met het voedinggerelateerde diabetes type 2. ,,De kosten voor de gezondheidszorg vanwege ongezonde voeding lopen in de miljarden, nog afgezien van al het menselijk leed.''
De samenwerking tussen kabinet en voedingsindustrie voor gezondere producten noemt de campaigner 'mislukt'. ,,Je laat de kalkoen ook niet meebeslissen over het kerstdiner. De voedingsindustrie waakt niet over onze gezondheid. Dat hoort de overheid te doen. Door de voedingsindustrie stringentere regels op te leggen, een suikerheffing in te stellen en groente en fruit niet duurder te maken maar juist goedkoper. Dát zet zoden aan de dijk.''
Zwakste schakel
Ook Questionmark volgt de ontwikkelingen van de producenten op de voet. ,,Het is prijzenswaardig dat de sector zich zelf hard maakt voor reduceren van zout, suiker en verzadigd vet'', vindt woordvoerder Jurre Zwinkels. ,,Wat ons wel opvalt is dat de ontwikkeling zo snel gaat als de zwakste schakel. Dat betekent dat het de ondergrens een een fractie optrekt, maar dat er van een echt ambitieniveau vaak geen sprake is. Recent publiceerde wij de Pastasauswijzer waarin naar voren kwam dat 25 procent van de sauzen nog niet voldeden aan de richtlijnen van 1,21 gram per 100 gram die in de juni van 2017 van kracht ging.''
Bekijk ook: Simone had morbide obesitas, nu rent ze marathons
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom we snacken uit verveling en hoe je daarmee stopt
Eten uit verveling: iedereen doet het wel eens. Helaas grijp je dan meestal niet naar dat gezond stuk fruit, maar naar een zak chips, koek of snoep. Maar hoe komt dat en wat kun je er tegen doen? -
PREMIUMKoken & Eten
Barbecue-gekte slaat toe: waarom mensen steeds luxere barbecues en ‘beter’ vlees kopen
Met mooi weer komen ze massaal uit de schuur: de barbecue. Leveranciers van barbecues en barbecuevlees merken het direct. Ray van Voorthuijzen van Rays Barbecue Place in Alphen en Willem Zwart van The Smoke Pit in Schoonhoven zien bovendien na twee jaar corona dat de vraag naar betere en luxe barbecues toeneemt. -
Koken & Eten
Koud water of kokend water? Zo kook je je aardappelen het best
Eet jij vaak aardappelen? En hoe maak jij ze dan klaar? De een doet het met kokend water, de ander zet ze met koud water op. Experts geven hun adviezen voor het goed klaarmaken van de pieper. -
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
PREMIUM
Bekendste haringzaak van Den Haag is niet meer: ‘Het is een aparte situatie’
Bezongen in het onofficiële Haagse volkslied en opgenomen in een sketch van Jacobse en Van Es, maar nu is De Haringkoning aan het Haagse Rijswijkseplein (voorlopig) niet meer. ‘Wegens omstandigheden zijn wij genoodzaakt om De Haringkoning te sluiten.’ En dus lijkt het honderdjarig bestaan in 2027 er niet meer te komen.
-
Tien goede manieren om minder zout te eten
Minder chips eten is een manier om minder zout binnen te krijgen, maar er zijn slimmere manieren om te minderen. Eet bijvoorbeeld eens havermout als ontbijt in plaats van brood. -
Tachtig procent van de Europese automobilisten kent dit waarschuwingssymbool niet
Waarschuwingssymbolen in de auto die aangeven dat er iets mis is, kunnen in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer de techniek aan boord verandert. De opkomst van hybrides en elektrische auto's kan voor een hoop verwarring zorgen. -
PREMIUM1
Geintje restaurant valt niet goed bij McDonald's: brief op de mat
‘Een leuk geintje’, denkt eigenaar Jan de Croon als hij vier gele letters M ophangt langs zijn wegrestaurant De Kar in Klarenbeek. Totdat een brief van McDonald’s op de mat ploft. De fastfoodketen vindt het geen lolletje, sterker nog: ze zien hun bekende logo. ,,Is vier keer M ook McDonald’s?”