Volledig scherm
© Getty Images

Waarom je chocolademelk moet drinken na het sporten

Van proteïneshakes tot bananen, er wordt heel wat advies gegeven over wat je nu het beste kan eten of drinken na een stevige work-out. Onderzoek stelt een nieuwe, lekkere optie voor: chocolademelk. 

Het is geen 1 april en het is écht geen grap. Onderzoek van Shahid Sadoughi University in Yazd, Iran, toont aan dat sporters die chocolademelk drinken na een stevige work-out zes minuten langer kunnen sporten dan wanneer ze andere drankjes drinken. Daarnaast is het positief voor je hartslag en melkzuurspiegel.

De reden? Chocolademelk bevat koolhydraten, proteïnen, vetten en water. Stuk voor stuk belangrijk voor een goed herstel na het sporten. 

De onderzoekers bekeken 12 bestaande studies waarin zo'n 150 deelnemers chocolademelk dronken na een sportprestatie als lopen of fietsen. De deelnemers werden dan onderworpen aan testen waarbij hun hartslag, melkzuurspiegel en vermoeidheid werd opgemeten. Zo werd ontdekt dat chocolademelk minstens even of zelfs effectiever was dan een placebo of andere sportdrankjes. Toch geven de onderzoekers zelf aan dat meer onderzoek nodig is om definitieve conclusies te trekken.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.