Waarom je dit blauwe bakje binnenkort niet meer vindt in je supermarkt
Koken&EtenHet blauwe champignonbakje verdwijnt uit de schappen. Het is tijd voor een duurzamere, volledig gerecyclede variant.
Wie kent ’m niet: het opvallende blauwe champignonbakje is een icoon in de Nederlandse supermarkt. Toch staan de bakjes binnenkort niet meer in de koeling bij Albert Heijn als het aan producent Verstappen Advanced Packaging ligt. Het bedrijf uit het Limburgse Horst stapt over naar een duurzamere, volledig doorzichtige variant.
Mieke Verstappen, directeur van het verpakkingsbedrijf, vertelt dat het bakje is ontstaan in de jaren 70. Haar vader Jan was destijds een van de mensen die meewerkten aan het ontwerp van het blauwe bakje, dat al geruime tijd voor 80 procent uit gerecyclede frisdrankflessen bestaat.
Duurzaam
De recyclemogelijkheden bij gekleurd plastic zijn veel beperkter
Ze zijn dus al duurzaam. Toch maakt het bedrijf de stap naar een nóg duurzamere, doorzichtige variant, gemaakt van 100 procent gerecyclede frisdrankflessen. Daarmee verdwijnt de blauwe kleur. Met het oog op duurzaamheid een belangrijke keuze, vertelt Verstappen aan de telefoon. ,,Transparant materiaal kun je voor veel meer toepassingen hergebruiken. De recyclemogelijkheden bij gekleurd plastic zijn veel beperkter.”
De verwachting is dat andere supermarkten na verloop van tijd ook zullen overstappen op de duurzamere verpakking voor champignons, maar wanneer precies vindt Verstappen lastig te zeggen. ,,Wij staan in dienst van de supermarkten en krijgen de laatste jaren steeds minder vraag naar de blauwe bakjes. Daaraan kun je zien dat het niet heel lang meer op zich laat wachten, de tijd zal het leren.”
Supermarkten zijn de laatste jaren druk bezig hun verpakkingen te verduurzamen, ziet ook verpakkingskundige Karin van de Stadt van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Hoe lang duurt het nog voordat verpakkingen plasticvrij en 100 procent duurzaam zijn? ,,Ik denk niet dat we op een gegeven moment klaar zijn met verduurzamen, het is een activiteit die alsmaar doorgaat.”
Steeds meer producenten investeren in duurzame, circulaire verpakkingen, bijvoorbeeld door bij het ontwerp al rekening te houden met de fase waarin de verpakking afval wordt en daarna goed kan worden gerecycled, legt de verpakkingskundige uit. ,,Er worden steeds nieuwe duurzame technieken en materialen ontdekt, de techniek staat niet stil.”
Bekijk hier de video's over Koken&Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Blokker experimenteert met brood en chips dankzij samenwerking met Chinese robotsupermarkt
Bij Blokker kunnen klanten vanaf morgen ook brood, chips en andere voedingsmiddelen afhalen. Dat is mogelijk door een samenwerking met de Chinese robotwinkel Ochama, een kruising tussen een afhaalsupermarkt en een warenhuis. -
PREMIUM
Tweetal steelt honderden kazen en probeert ze op Marktplaats te verkopen
Honderden kazen van een boer uit het Gelderse Lievelde zijn spoorloos verdwenen na een diefstal. De waarde van de buit bedraagt tienduizenden euro’s. Twee jonge verdachten, die rijk dachten te worden met de verkoop van het gele goud via Marktplaats, zijn dit weekend opgepakt door de politie. -
PREMIUM
Deze broers willen heel Nederland aan de bonen krijgen: ‘Koffie is gewoon veel lekkerder als je het vers drinkt’
Koffie van vers gebrande bonen, dàt is de toekomst, zeggen de Rotterdamse broers Harun en Sefa Bingul. Ze timmeren met hun Brandzaak stevig aan de weg, ook buiten Nederland. Het pand in Rotterdam werd te klein, nu werken ze vanuit Vierpolders, op Voorne-Putten. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.
-
PREMIUM
Hippe drank nu ook in biervorm: ‘Limoncello thuis maken? Op Google ga je het recept niet vinden’
Wat begon als een limoncello-experiment in de kelder van zijn restaurant in Voorschoten, is nu een nieuw zomers biertje van Westlands/Haagse makelij. Westlander Mart Kamp heeft met zijn Lemon Spirit de handen ineen geslagen met de Haagse brouwerij Kompaan. -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen. -
Klant geeft 3000 dollar fooi bij een biertje (en het was geen foutje)
Deze week bezorgde een vaste klant van restaurant Nighttown's in Cleveland in de staat Ohio het personeel een verrassing. Bij zijn vertrek op de laatste avond dat het restaurant open was, gaf hij 3000 dollar fooi.