Volledig scherm

Wat is gezonder, vis of schaaldieren?

Koken & etenHet is gezond om minimaal een keer per week vis te eten. Over het algemeen bevat vis namelijk veel proteïne en omega-3 vetzuren en deze zijn goed voor je lichaam. Geldt dit ook voor schaaldieren? Harvard Medical Journal legde de opties naast elkaar.

Over het algemeen bevat vis, zoals zalm, veel meer omega-3 vetzuren dan schelpdieren. Deze vetzuren verlagen het risico op hart- en vaatziekten en daarom zijn schaaldieren wat betreft de inname van omega-3 vetzuren geen goed alternatief voor vis. Vissen met een hoog omega-3 gehalte zijn bijvoorbeeld zalm, haring en makreel, aldus Harvard Medical School , die erop wijst dat er wel degelijk verschillen zijn tussen vis en schaaldieren.

Schaal- en weekdieren zijn een uitstekende leverancier van proteïne, vooral mosselen, kreeft en octopus. Wie in een keer veel proteïne binnen wil krijgen, kan het beste octopus kiezen. Wat betreft calorieën schelen schaaldieren en vis niet zoveel, met uitzondering van gefrituurde producten.

Oesters en kreeft

Vis leent zich verder uitstekend om cholesterolwaardes te verlagen en ook schaal- en weekdieren kunnen hieraan bijdragen. Mossels, oesters en kreeft zijn ook goed, terwijl garnalen en gefrituurde calamari de cholesterol juist kunnen verhogen. Daarnaast bevat vis veel vitamines en mineralen. Denk hierbij aan vitamine A, D en B12.

Alles bij elkaar opgeteld is vis dus de betere keuze, maar schaal- en weekdieren zijn een uitstekend alternatief om mee af te wisselen. Net als bij vis is het belangrijkste goed geprepareerde en verse ingrediënten te gebruiken.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.