Volledig scherm
Melk is melk? Nee, niet helemaal. © Shutterstock

Welke melk is het beste om te drinken?

Ons panel van deskundigen beantwoordt al je persoonlijke vragen. Over lijf en leden, hart en ziel. Ook een vraag? Mail naar zo@dpgmedia.nl. Deze week antwoord op de vraag: welke melk kan ik het beste drinken.

Dat in melk veel voedingsstoffen bevat, weet iedereen wel. Het Voedingscentrum raadt aan om halfvolle of magere melk te drinken. Dit advies is gebaseerd op rapporten van de Gezondheidsraad. Voedingsdeskundige Monica Mars wijst erop dat er verschillende soorten zijn. ,,De melk die je in de winkel koopt is verhit zodat eventuele schadelijke bacteriën gedood zijn en je het langer kunt bewaren”, legt zij uit.

,,De melk is gepasteuriseerd (dagvers in de koeling), of gesteriliseerd (niet in de koeling). De melk uit de winkel is een mengsel van melk afkomstig van verschillende boerderijen. De hoeveelheid eiwit en vet wordt gestandaardiseerd in de fabriek.”

Calcium en vitamines

Er gelden vaste waarden voor de benamingen: ,,Volle melk bevat 3,5 procent vet, halfvolle melk 1,5 tot 1,8 procent en magere melk minder dan 0,5 procent. Rauwe melk, direct van de boer, bevat zo’n 4,4 procent. Al deze melksoorten bevatten calcium, eiwitten (caseïne of wei-eiwitten), melksuiker (lactose) en B-vitamines”, aldus Mars.

Andere factoren dan gezondheid kunnen een rol spelen bij voedselkeuzes, zoals smaak, prijs en gemak. Mars: ,,Ik vind zelf gepasteuriseerde melk lekkerder dan gesteriliseerde.”

Het is goed om voldoende eiwitten binnen te krijgen, proteïnen zijn belangrijke bouwstenen voor je lichaam, zeiden experts eerder tegen AD. Die hoeven niet bij uit zuivel te komen. Vraag het de dierenrechtenactivisten van Peta en ze zeggen dat koemelk vooral voor kalfjes bedoeld is. Veganisten halen hun proteïne bij voorkeur uit bonen en peulen. Bas Kast: ,,Proteïnebronnen waar ik de voorkeur aan geef zijn linzen, bonen, kikkererwten, bulgur, noten, lijnzaad en tarwekiemen. Als je wil afvallen, smokkel dan iets meer eiwit in je dieet, in de vorm van yoghurt, kwark, vis en zeevruchten, noten, zaden en peulvruchten. Eet maximaal één ei per dag.”

  1. Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Nieuw: voortaan al het nieuws over koken en eten gratis in je mailbox

    Wil je alles weten over voedsel: de trends, de prijzen en hoe het met de veiligheid van je eten is gesteld? Of wil je gewoon dagelijks antwoord op de vraag wat je nu weer moet eten? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief. Dan krijg je nieuws, tests, achtergronden, tips en trucs en nog veel meer van onze redactie Koken&Eten in je mailbox. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Koken&Eten. Klik hier om je aan te melden.