Zeewierwraps of liever meelworm? Lidl geeft bijzonder eten een plek in het schap
Insecten met een barbecuesmaak, wraps van zeewier of een halfje brood dat is gemaakt van aardappel. Samen met nog negen andere opvallende producten zijn ze een week lang te koop bij ruim vierhonderd Lidl-filialen in Nederland. De discounter belooft dat bij succesvolle verkoop, het eten langer in het assortiment blijft.
Delen per e-mail
Twaalf ondernemers, bijna allemaal start-ups, krijgen van Lidl de ruimte om vanaf donderdag 27 juni een week lang hun producten te verkopen in 426 winkels. ,,We vinden het leuk onze klanten af en toe te verrassen. Ze zijn onze Italiaanse, Spaanse of Amerikaanse weken gewend, maar we wilden nu ook iets met het thema duurzaam doen’’, vertelt Erik van den Hoogen, hoofdinkoper van Lidl Nederland tijdens de presentatie van de twaalf producten in Amsterdam.
Afgelopen zomer deed Lidl een oproep om het voedsel van de toekomst (future goods) te pitchen. ,,Daar werd massaal gehoor aan gegeven. Uiteindelijk heeft een jury twaalf leveranciers gekozen die dus schapruimte krijgen. Daarnaast zijn ze door ons en door StartLife, onderdeel van Wageningen University, begeleid. Want het maakt nogal verschil of je honderd of een paar duizend artikelen moet produceren voor onze winkels’’, aldus Van den Hoogen.
Uitgebreid aanbod
De deelnemende ondernemers/producten zijn: Star Sock (sokken van biokatoen en gerecyclede oude visnetten), Zzinga (licht alcoholisch drankje, variant op honingwijn), Gigi Gelato (ijs van fruit en groente), Krusli (crueslie gemaakt van reststromenvoedsel), Seamore (zeewierwraps), Little Hero (eetbare insecten), Farmer&Foodie (wortel- en tomatenburger), Bijt (kweeksets voor biologische kiemgroenten), Arenshof (aardappelbrood), Gro (bitterballen van oesterzwam), Food2Smile (suikervrije snoepjes en chips) en Banabar (fruit- en notenreep).
Lidl-inkoper Van den Hoogen erkent dat het best spannend is of het Lidl-publiek wel zit te wachten op eetbare insecten of biologische kiemgroenten. ,,We nemen een risico, maar dat is het zeker waard. De producten zijn echt lekker en we hebben ze met opzet vriendelijk geprijsd. Het duurste artikel kost afgerond 4 euro.’’ Ondanks het feit dat de spullen maar een week in de winkels liggen, denkt Lidl toch dat het voldoende is om te zien of er potentie in zit. ,,Het lijkt kort, maar in een week tijd kunnen we veel zien hoor. Zeker nu alle winkels tot verkoop overgaan. Zelf verwacht ik veel van de tomatenburger. Dat is waarschijnlijk een blijvertje.’’
Zelf verwacht ik veel van de tomatenburger. Dat is waarschijnlijk een blijvertje
Miranda van Ingen van Food2Smile is blij met het podium dat Lidl. biedt. ,,Miriam Bouwens richtte ons bedrijf vier jaar geleden op met als doel suikervrije snacks te maken in de strijd tegen overgewicht. Zo hebben we snoepjes ontwikkeld die ook echt op snoepjes lijken, zoals colaflesjes, maar dan zonder suikers. Ook hebben we chips die 50 procent minder vet zijn, gemaakt van soja en aardappel.’’ Van Ingen hoopt dat de snoepjes en chips van Food2Smile voldoende worden verkocht tijdens de Lidl-week. ,,Het zou onze afzetmarkt in één keer enorm vergroten.’’
Het is voor het eerst dat Lidl deze speciale week houdt, bij succes komt er een vervolg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
‘Iedereen met stuk land kan een voedselbos beginnen’
Met een voedselbos produceer je je eigen biologische planten, fruit en kruiden, die je thuis in de keuken kunt gebruiken. Madelon Oostwoud schreef een boek over het fenomeen. -
Zonlicht blijkt eetbare insecten gezonder te maken
Eetbare insecten worden gezonder als ze worden blootgesteld aan ultraviolet licht. Onderzoekers van de Universiteit Wageningen legden vier soorten insecten onder het licht en ontdekten dat drie ervan erna meer vitamine D bevatten. -
Koken & Eten
Bodempje melk over? Dit kun je ermee doen
Volgens het Voedingcentrum verdwijnt er per persoon gemiddeld 14 liter aan vloeibare zuivelproducten per jaar in de gootsteen. Dat is ongeveer 238 miljoen liter. Onnodig vinden deze koks, want met een klein beetje melk kun je ontzettend veel dingen doen. -
PREMIUM
Koffie met een vleugje stroopwafel, roze koek of vanille? Bram (23) en Anouk (22) maken smaaksiropen
Iedereen verdient een verwenmomentje voor thuis, vinden broer en zus Bram (23) en Anouk (22) Wendel. Daarom maken ze siropen met oer-Hollandse smaakjes als stroopwafel en bitterkoekjes. Lekker voor in de koffie, een cocktail of over het dessert. -
PREMIUM
Duurzame opties voor in je kledingkast: kies de juiste stof, laat kleding vermaken en ruil in
De voorjaarscollectie prijkt weer in de (online) etalages. Waar begin je als je geen wegwerpkleding wilt kopen en op zoek bent naar duurzamere alternatieven? We zetten enkele tips op een rij.
-
PREMIUMKoken & eten
‘Gedachte dat insecten vies zijn, zit ons in de weg’
Tientallen miljoenen euro’s stoppen investeerders in de ontwikkeling van grootschalige insectenkwekerijen. En in de supermarkt kun je ook al heel voorzichtig kiezen voor meelwormen in plaats van rundvlees. ,,Wat nog in de weg zit, is de gedachte dat insecten vies zijn.’’ -
PREMIUM
Waarom vriendschappen verwateren na één jaar corona: ‘Wat te veel inspanning kost, overleeft niet’
Een jaar corona drukt op onze sociale relaties. Contact houden met vrienden voelt lastiger dan ooit, want na een jaar teren op videocalls, appjes en wandelafspraken, slaat de vermoeidheid en verslagenheid toe. Twee psychologen lichten toe waar die sociale vermoeidheid vandaan komt en of we daar na corona nog vanaf komen. ,,We concentreren onze energie nu op de vriendschappen die ons het meeste opleveren.” -
Babygeur; waarom is die zo verslavend lekker?
Niets ter wereld ruikt lekkerder dan ‘baby’. En jouw eigen baby ruikt natuurlijk het allerlekkerste. Geen duur parfum kan daar tegenop. En dat brengt ons bij de vraag: waarom vinden moeders hun eigen kind het lekkerst ruiken van de hele wereld?