Volledig scherm
Superfoods van Little Hero. Basismateriaal: eetbare insecten zoals meelworm. © Sanne Schelfaut

Zeewierwraps of liever meelworm? Lidl geeft bijzonder eten een plek in het schap

Insecten met een barbecuesmaak, wraps van zeewier of een halfje brood dat is gemaakt van aardappel. Samen met nog negen andere opvallende producten zijn ze een week lang te koop bij ruim vierhonderd Lidl-filialen in Nederland. De discounter belooft dat bij succesvolle verkoop, het eten langer in het assortiment blijft. 

Twaalf ondernemers, bijna allemaal start-ups, krijgen van Lidl de ruimte om vanaf donderdag 27 juni een week lang hun producten te verkopen in 426 winkels. ,,We vinden het leuk onze klanten af en toe te verrassen. Ze zijn onze Italiaanse, Spaanse of Amerikaanse weken gewend, maar we wilden nu ook iets met het thema duurzaam doen’’, vertelt Erik van den Hoogen, hoofdinkoper van Lidl Nederland tijdens de presentatie van de twaalf producten in Amsterdam. 

Afgelopen zomer deed Lidl een oproep om het voedsel van de toekomst (future goods) te pitchen. ,,Daar werd massaal gehoor aan gegeven. Uiteindelijk heeft een jury twaalf leveranciers gekozen die dus schapruimte krijgen. Daarnaast zijn ze door ons en door StartLife, onderdeel van Wageningen University, begeleid. Want het maakt nogal verschil of je honderd of een paar duizend artikelen moet produceren voor onze winkels’’, aldus Van den Hoogen. 

Uitgebreid aanbod

De deelnemende ondernemers/producten zijn: Star Sock (sokken van biokatoen en gerecyclede oude visnetten), Zzinga (licht alcoholisch drankje, variant op honingwijn), Gigi Gelato (ijs van fruit en groente), Krusli (crueslie gemaakt van reststromenvoedsel), Seamore (zeewierwraps), Little Hero (eetbare insecten), Farmer&Foodie (wortel- en tomatenburger), Bijt (kweeksets voor biologische kiemgroenten), Arenshof (aardappelbrood), Gro (bitterballen van oesterzwam), Food2Smile (suikervrije snoepjes en chips) en Banabar (fruit- en notenreep). 

Volledig scherm
Het bedrijf Gro maakt onder meer bitterballen en kroketten van oesterzwam. © Sanne Schelfaut

Lidl-inkoper Van den Hoogen erkent dat het best spannend is of het Lidl-publiek wel zit te wachten op eetbare insecten of biologische kiemgroenten. ,,We nemen een risico, maar dat is het zeker waard. De producten zijn echt lekker en we hebben ze met opzet vriendelijk geprijsd. Het duurste artikel kost afgerond 4 euro.’’ Ondanks het feit dat de spullen maar een week in de winkels liggen, denkt Lidl toch dat het voldoende is om te zien of er potentie in zit. ,,Het lijkt kort, maar in een week tijd kunnen we veel zien hoor. Zeker nu alle winkels tot verkoop overgaan. Zelf verwacht ik veel van de tomatenburger. Dat is waarschijnlijk een blijvertje.’’

Quote

Zelf verwacht ik veel van de tomatenbur­ger. Dat is waarschijn­lijk een blijvertje

Erik van den Hoogen, Hoofdinkoper Lidl

Miranda van Ingen van Food2Smile is blij met het podium dat Lidl. biedt. ,,Miriam Bouwens richtte ons bedrijf vier jaar geleden op met als doel suikervrije snacks te maken in de strijd tegen overgewicht. Zo hebben we snoepjes ontwikkeld die ook echt op snoepjes lijken, zoals colaflesjes, maar dan zonder suikers. Ook hebben we chips die 50 procent minder vet zijn, gemaakt van soja en aardappel.’’ Van Ingen hoopt dat de snoepjes en chips van Food2Smile voldoende worden verkocht tijdens de Lidl-week. ,,Het zou onze afzetmarkt in één keer enorm vergroten.’’

Het is voor het eerst dat Lidl deze speciale week houdt, bij succes komt er een vervolg. 

Volledig scherm
Presentatie van twaalf bijzondere producten in Amsterdam. © Remko de Waal
Volledig scherm
Sokken die onder meer van oude visnetten zijn gemaakt. © Sanne Schelfaut
  1. ‘Cocktails maken is geen hocus pocus, iedereen kan het’
    Video

    ‘Cocktails maken is geen hocus pocus, iedereen kan het’

    De passie spat er vanaf als je met Tess Posthumus praat over cocktails. Ze vertelt enthousiast over het vinden van de juiste mix tussen alcohol, kruiden en fruit. Of over welk glas en welke garnering je het beste kunt gebruiken. Laat het maar aan de Amsterdamse (30) over, ze is niet voor niets de beste vrouwelijke bartender ter wereld. De favoriete cocktailrecepten van Tess zijn verwerkt in haar nieuwe boek Masterclass: Cocktails.