Volledig scherm

Ziek, zwak of misselijk? Zo hou je je weerstand op peil

koken & etenDe griepgolf heeft Nederland in de greep. Daarom kan een vitamineboost geen kwaad. Ons advies: sla de volgende producten in en hou je weerstand op peil zodat de griep jouw deur voorbij gaat.

Een goede weerstand is van groot belang bij het afhouden van bacteriën en virussen. Verzwakt de weerstand, dan hebben deze ziektemakers vrij spel. Tijd om de weerstand op te bouwen. Een gezonde levensstijl kan hierbij helpen. Ga voor voeding die rijk is aan vitaminen en mineralen, zoals de volgende producten.

Ansjovis

Ansjovis zit vol met omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren beschermen je niet alleen tegen hart- en vaatziekten, ook helpen ze samen met het mineraal zink in de ansjovis om een goede weerstand op te bouwen. De vetzuren geven je immuuncellen niet alleen een boost, ook zorgen ze ervoor dat ze behouden blijven. 

Volledig scherm

Biefstuk

Voor de vleeseters onder ons: een biefstukje op z'n tijd kan geen kwaad als we het over de weerstand hebben. Hierin zit ook zink. Biefstuk bevat sowieso veel vitamines. Zo zit hier bijvoorbeeld al 200 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid B12 in. B12 is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen en het ondersteunt het immuunsysteem. 

Zie hier hoe je de perfecte biefstuk bakt.

Volledig scherm

Knoflook

De allicine in knoflook werkt als een natuurlijk antibioticum. Het helpt witte bloedcellen beter te functioneren en verzet zich tegen infecties van de luchtwegen. Ook gaat het verstoppingen, verkoudheid en griep tegen. Doe ons nog maar een broodje aioli!  

Volledig scherm

Thee

Wie regelmatig thee drinkt is al goed op weg. Want hiermee stimuleer je de aanmaak van interferonen (IFN) in je bloed. Dit zijn natuurlijke, virusremmende eiwitten die het immuunsysteem ondersteunen. 

Volledig scherm

Champignons

Het mineraal selenium in champignons heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Ook bevat de groente fytonutriënten, die invloed hebben op de witte bloedlichaampjes in je lichaam. Hierdoor kan je lichaam ziektes beter verweren. Champignons zijn goed in gerechten te verwerken, zoals in deze zalmcurrywok met shiitake.

Volledig scherm

Zuurkool

Dit is een bron van vitamine C. Zo zit er in 200 gram zuurkool al 50 mg. Aardig wat, als je beseft dat de dagelijks aanbevolen hoeveelheid 70 mg is. Vitamine C helpt weerstand te verhogen en beschermt tegen verkoudheid en infecties. Ook zorgen de natuurlijke prebiotica voor goede bacteriën in de darmen. 

Volledig scherm

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle hacks en makkelijke recepten.

poll

Wat heeft jouw voorkeur?

  • Italiaans diner in restaurantje (67%)
  • All-inclusive buffet met ruime keuze (22%)
  • Om het even (10%)
15309 stemmen