Volledig scherm
© Getty Images

Zo hou je je relatie goed als jij vlees eet en je geliefde niet - of andersom

Koken & etenRelaties zijn niet gemakkelijk. Het kan al lastig zijn als jullie niet dezelfde soort humor of interesses delen, maar als jullie beiden compleet andere eetgewoontes hebben, kan dat het allemaal nog lastiger maken. 

Daten met iemand die heel anders is dan jij kan lastig zijn. Zeker als je potentiële partner een ander eetpatroon heeft en dat is steeds vaker het geval. ,,Diëten is hip tegenwoordig, van paleo tot vegan, er bestaan veel meer mogelijkheden en er wordt veel bewuster met eten omgegaan dan vroeger”, stelt diëtist Carolyn Brown. ,,Wat mensen eten, hangt samen met hun emoties en identiteit”, voegt diëtist Abby Langer daaraan toe. ,,Als iemand besluit als vegan of vegetariër door het leven te gaan, dan maakt dat deel uit van zijn identiteit.” En dat maakt het eetgedrag tot een belangrijk onderdeel van een relatie. 

Het mag dan wel lijken alsof jij als liefhebber van een goed stukje vlees nooit een gezellige avond uit kan hebben met jouw vegan partner, maar niets is minder waar. Experts geven tips. 

1. Raak niet in deze situatie en zoek een passende partner De makkelijkste manier om het probleem te voorkomen is zorgen dat jullie zo goed mogelijk matchen. Dat kun je doen door een geliefde te ‘scoren’ op een nieuwe datingapp die speciaal is ontwikkeld voor vegetariërs en veganisten.  Veganific is nu gericht op singles die Nederlands spreken maar het bedrijf erachter wil de app ook introduceren in Duitsland en de Verenigde Staten. 

2. Sluit een compromis Jullie hoeven (en kunnen) niet altijd maaltijden met elkaar delen, zeker niet als jullie compleet tegenovergestelde eetgewoontes hebben. Probeer toch op zoek te gaan naar een manier om de regels wat te omzeilen. Bijvoorbeeld: eet jij graag meteen in de ochtend, maar is je partner net begonnen met een dieet waarbij je moet vasten? Dan vindt Brown dat jij soms een beetje moet toegeven aan de wensen van de persoon waarmee je samen bent. 

,,Brunch samen rond 11 uur in de weekenden en eet al iets kleins als je opstaat. Dat is geen al te grote aanpassing in je leven, maar je partner gaat het verschil wel opmerken. Hetzelfde kan toegepast worden voor veganisten en vegetariërs, ga met hen eens naar een leuk veganrestaurantje. Succes gegarandeerd.” 

3. Forceer geen veranderingen Elkaar steunen is belangrijk, maar je eetgewoontes veranderen voor je partner is nog een andere zaak. ,,Je moet je nooit verplicht voelen om je dieet aan te passen aan iemand anders”, benadrukt Langer. ,,Het is ook niet eerlijk om dat aan iemand te vragen.”

Het is normaal dat je af en toe speciaal kookt voor iemand, maar dat mag je niet het gevoel geven dat je zelf ook al die maaltijden moet opeten. 

4. Probeer samen nieuwe dingen uit Stel: jij bent vegetariër en je partner is veganist. Waarom proberen jullie dan samen niet enkele nieuwe recepten uit? Ga op zoek naar leuke en interessante gerechten, zoals bijvoorbeeld slagroom van kokosmelk. Maak er een gezellig moment van quality time van en wie weet krijg je er zomaar een nieuw favoriet recept bij.

5. Focus op het positieve Het is gemakkelijk (en vooral zeer menselijk) om te focussen op de verschillen, maar probeer te kijken naar wat jullie met elkaar gemeen hebben. Bekijk wat jullie beiden graag eten en maak daar een lijstje van. Zo heb je meteen een hele boterham aan ingrediënten die misschien wel samen gegooid kunnen worden op inspiratieloze momenten.

Mama's appeltaart is voor iedereen lekker: