Volledig scherm
© Unsplash

Zo krijg je groente binnen bij het ontbijt

Ontbijt betekent voor velen een boterham met chocopasta of pindakaas. Lekker, maar niet zo gezond. Probeer de volgende keer eens om wat groenten aan je ontbijt toe te voegen. Lekker, een stuk gezonder en je start je dag vol energie.

Omelet met groenten
Een omelet valt bij iedereen in de smaak, maar het hoeft niet altijd gewoon alleen maar ei te zijn. Geef die klassieke omelet een twist door er waterkers, champignons of tomaat aan toe te voegen. 

Groene pannenkoeken
Pannenkoeken hebben een groot voordeel: je kan er meteen een hele hoop maken zodat je er meerder ochtenden van kan genieten. Die extra tijd kun je besteden door bijvoorbeeld langer in bed te blijven liggen. Het is dan wel verstandiger om af te stappen van de oeroude klassieker met een beslag van melk, bloem, eieren en suiker. Kies daarom eens een mengsel van boekweit- of speltmeel, spinazie, bieslook en een eitje. Heerlijk met wat fruit, maar ook met guacamole en koude groenten.

Avocado toast
Het kost je wat meer tijd, maar niets is zo lekker en verzadigend als een dikke snee volkorenbrood met daarop zelfgemaakte guacamole of enkele schijfjes avocado. Nog groenten nodig? Voeg een tomaat toe. Voor de lekkerbekken: ook gerookte zalm of een eitje smaakt er heerlijk bij en dan heb je meteen je portie eiwitten voor de dag binnen.

Pompoen- of bloemkoolpap
Haal jij je neus op voor havermout? Probeer dan eens pompoenpap. Snij de pompoen in kleine blokjes en warm ze op in de magnetron of kook ze op een laag vuurtje. Giet vervolgens het water weg en prak de pompoen tot een gladde puree. Wat noten of zaden erbij en je hebt een heerlijk vullend ontbijt. Zo kom je makkelijk de hele ochtend door zonder te snacken. Gaat ook prima met bloemkool.

Ontbijtsalade
Toegegeven, zo’n salade op de ochtend zal voor sommigen niet smakelijk klinken. Maar vergis je niet, dat is het wel degelijk. In plaats van dat klassieke eitje met spek te combineren, doe je er soms beter aan te gaan voor een salade van avocado, spinazie, zonnebloempitten en enkele radijsjes.

Groene smoothie
De meest logische en gemakkelijke optie voor wie zijn dagelijkse dosis bladgroenten wat wil verhogen: een groene smoothie. Spinazie en groene kool proef je niet eens als je ze mixt met wat yoghurt en fruit, maar ze geven je wel extra vitaminen en vezels om wakker aan je dag te beginnen. Bovendien is het ook ideaal voor de mensen die 's ochtends iets minder actief zijn: je kan het immers prima de avond voordien klaarmaken.

Gebakken groenten
Graag een warme maaltijd in de ochtend? Waarom wok je dan niet een paar groenten, zoals spinazie, paprika, tomaten met wat plantaardige olie. Met een eitje erbij heb je een vullend ontbijt.

Burrito
Fan van Mexicaans eten? Dit is het ontbijt van je dromen. En super simpel. Doe een roerei met wat salsa en cheddar in een wrap en voeg daar groenten naar keuze aan toe.

Klik hier voor video’s met handige keukentips, snelle trucs en makkelijke recepten.