Volledig scherm
Een bus van vervoersmaatschappij Arriva rijdt langs een bushalte © ANP XTRA

Mysterie: dit is waar de Leidse buslijnnummers op zijn gebaseerd

Indebuurt LeidenMisschien heb je er nooit bij stilgestaan, misschien vraag je het je hele leven al af: hoe zit dat met die lijnnummers van de bussen in Leiden?! Zo op het eerste gezicht lijkt er geen verband tussen de nummers te zijn. Het gaat van één tot acht en dan naar twintig. Van 50 naar 57 en dan volgt 169. Maar, iemand moet deze nummers hebben bedacht en er zat vast een logica achter. Wij zochten het uit!

We duiken eerst het archief in en speuren naar foto’s van vroeger. Op een foto uit 1963 zien we dat de buslijnen toen nog werden aangegeven met letters. De K ging naar de Kooi, de S naar de Vijf Meilaan. Op foto’s uit de jaren 70 zien we vooral bussen met nummers, kijk maar naar de foto hieronder. Waarom zijn die letters veranderd in nummers?

Onze indebuurt collega’s uit Haarlem spraken hierover met de woordvoerder van Connexxion: Renzo Hijman. “Openbaar vervoer is er al ruim 150 jaar. Allereerst vooral in en om de steden en later ook op het platteland. Zodra er meerdere lijnen of vervoerbedrijven in een stad bij elkaar kwamen, ontstond de behoefte om een onderscheid te maken: dit kon een lijnkleur, een -letter of -cijfer zijn.”

Verschillende kleuren

Toen er nog niet zoveel openbaar vervoer was, konden de diverse lijnen nog uit elkaar gehouden worden met kleuren. Maar sommige steden gingen over op letters of cijfers. “De kleur van het voertuig zorgde ervoor dat men de diverse lijnen of netwerken uit elkaar kon houden. Maar uiteindelijk werden vooral lijnnummers gebruikt; er zijn nu eenmaal meer verschillende cijfers dan letters en je kunt makkelijker combinaties maken.” Aha, dus daarom worden er cijfers gebruikt, check!

Indeling

Voor informatie over de buslijnnummers in Leiden schakelen we een andere hulplijn in: Arriva, dat sinds 2012 het ov in Leiden verzorgt. Tamara Vannuys van de afdeling communicatie legt ons de indeling uit: stadslijnen krijgen lage nummers, in Leiden hebben we bus 1 tot en met 8. Er zit geen logica achter de relatie tussen wijk en lijnnummers, dat is vanuit de historie zo gegroeid.

Streekbussen krijgen een nummer tussen 21 en 199. De beschikbare nummers worden groepsgewijs over de regio’s verdeeld. Zo rijden de 20-nummers van en naar Noordwijk en de honderdtallen naar Alphen aan den Rijn en Gouda.

Dan zijn er nog de hoge honderdtallen, daar zit deze betekenis achter:

• 200-nummers: een sneldienst als variant naast de streeklijn. Bijvoorbeeld lijn 256, die een kortere route neemt dan lijn 56.

• 300-nummers: Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV), deze nummers worden gebruikt door de Qliner.

• 400-nummers: HOV-lijnen uitgevoerd als R-net, een productformule van de randstedelijke opdrachtgevers van het openbaar vervoer.

• 500-nummers: kleinschalige vraagafhankelijke lijnen. In de Leidse regio is dat alleen lijn 510, van Leiden Centraal naar Oegstgeest Poelgeest.

• 600-nummers: scholierenlijnen als aanvulling op de reguliere lijn. Zo rijdt bus 602 (in aanvulling op lijn 2) één keer per dag van en naar het MBO Rijnland aan de Docter Lelylaan. En 630 (in aanvulling op lijn 30) drie keer per dag van en naar het universiteitsterrein en het Bio Science Park.

• 700-nummers: buurtbuslijnen

• 800-nummers: bijzonder vervoer zoals nachtlijnen en Keukenhof Express

Kijk, nu begrijpen we waarom de bussen die in Leiden zelf rijden vooral een laag lijnnummer hebben: dat zijn stadsbussen.

  1. Leidse Jacoline gaat 400 kilometer fietsen in Guatemala: ‘Gewoon de knop omzetten en doorgaan’
    Indebuurt Leiden

    Leidse Jacoline gaat 400 kilometer fietsen in Guatemala: ‘Gewoon de knop omzetten en doorgaan’

    Het is eind 2018 als Jacoline besluit mee te doen aan een actie van Plan International. De Leidse is toe aan een nieuwe uitdaging: ze gaat 400 kilometer fietsen voor kinderen in Guatemala. Een behoorlijke uitdaging dus en voor het goede doel. Een jaar lang is ze bezig geweest met de fysieke en sponsorvoorbereidingen. Zaterdag 25 januari 2020 is het dan eindelijk zo ver, dan stapt Jacoline op het vliegtuig naar Guatemala.

In samenwerking met indebuurt Leiden