Volledig scherm
© thinkstock

1 man op 3 krijgt midlifecrisis (en koopt een sportauto)

Een derde van de mannelijke veertigers en vijftigers krijgt te maken met een midlifecrisis, zo blijkt uit een Britse enquête. En hoe cliché het ook mag klinken: de meeste van hen kopen dan een sportauto.

Dertig procent van de ondervraagde mannen bekende dat hun gedrag duidelijk veranderde toen ze accepteerden dat ze ouder worden. Dat resulteerde in impulsaankopen, scheidingen en nieuwe, ongewone hobby's.

Geld
Veel van de ondervraagde mannen zeiden dat ze een 'klassieke' midlifecrisis doormaakten om hun jeugd terug te winnen, met sportauto's en motoren als populairste aankopen. Sommigen deden zelfs een beroep op plastische chirurgie, terwijl anderen op zoek gingen naar 'een nieuwe vrouw'.

Wanneer gepeild werd naar de oorzaak van hun verandering in gedrag, bleken de dood van een vriend, familielid of collega, een scheiding of het verhuizen van de kinderen de voornaamste te zijn. Anderen begonnen meer geld uit te geven na het afbetalen van hun lening of gewoon om meer te kunnen genieten van het leven.

Maar naast dat verlangen om meer plezier te hebben, onthulde de enquête ook een negatieve kant van de midlifecrisis. Zo'n tien procent van de 1.500 ondervraagde mannen bekenden verschillende depressie-aanvallen te hebben toen ze zich bewust werden van hun sterfelijkheid.

Wat mannen met een midlifecrisis willen:
1. Sportauto
2. Motor
3. Vakanties
4. Nieuwe kleren
5. 'Nieuwe vrouw'
6. Concerttickets
7. Tatoeages
8. Plastische chirurgie