Volledig scherm
© Thinkstock

'86 procent meisjes wil plastische chirurgie'

Tien procent van de Nederlandse jongeren overweegt plastische chirurgie. 86 procent van de meisjes zou iets aan hun lichaam willen veranderen indien dat kon op een eenvoudige manier. Bij de jongens ligt dat aandeel iets lager, maar toch nog opvallend hoog (73 procent).

Het minst tevreden zijn meisjes over hun buik, dijen (beide 36 procent) en hun borsten (24 procent). Jongens zouden een verbetering willen aan hun buik (22 procent), geslachtsdeel (13 procent) en haar (12 procent). Maar niet iedereen zou hiervoor plastische chirurgie overwegen, zo'n tien procent van alle Nederlandse jongeren zegt dat echter wel te doen. Zo blijkt uit een studie van InSites Consulting rond 'uniek zijn'.

Trots op ogen, haar en borsten
Nederlandse meisjes zijn het meest trots op ogen (55 procent), haar (42 procent) en borsten (20 procent). Slechts 5 procent is trots op het hele lichaam. Bijna vier maal zoveel jongens (19 procent) zijn trots op alles,  de meesten echter vooral op ogen (42 procent), spieren (16 procent) en haar (17 procent).

Gemiddelde
Uit de internationale vergelijking met 16 landen blijkt dat ons land iets lager zit dan het gemiddelde. 23 procent van de meisjes en 16 procent van de jongens over de hele wereld overwegen immers plastische chirurgie. In vrijwel alle regio's zijn dezelfde lichaamsdelen de doorn in het oog van jongeren. In China en India hechten jonge vrouwen echter minder belang aan buik en borsten en blijken huid, ogen en het haar grotere aandachtsvelden.

In Brazilië focussen meisjes dan weer minder op hun dijen maar gaat er nog meer aandacht naar buik en borsten. Brazilië springt er internationaal trouwens ook uit op het vlak van plastische chirurgie. Bijna de helft (47 procent) van de jonge vrouwen en 34 procent van de jonge mannen in dat land zou een esthetische ingreep zou overwegen.

'Narcistische groep'
'De huidige generatie jongeren wordt door wetenschappers vaak de meest narcistische groep ooit genoemd', zegt Joeri Van den Bergh, Gen Y expert bij InSites Consulting. 'Het is in die zin niet verrassend dat er goed uitzien zo belangrijk is. Maar dat geldt zeker niet enkel voor jongeren en is een breder maatschappelijk gegeven. Denk ook maar eens aan het toegenomen belang van design van producten en verpakkingen of aan de grotere aandacht voor het interieur', aldus Van den Bergh.

poll

'Hema haalt labels jongens en meisjes uit kleding'

  • Goed dat Hema een voorbeeld stelt (2%)
  • Belachelijk, laat gewoon zoals het was (90%)
  • Maakt mij het uit. Wat zegt zo'n label nou? (3%)
  • Waar maken we ons druk om? Er zijn natuurrampen aan de gang! (5%)
95761 stemmen