Volledig scherm
© Thinkstock

Dé vakantietrend van 2015: onbekende reis blind boeken

Je koffer pakken en niet weten waar je heen gaat. Een uitstapje boeken met een onbekende bestemming is de nieuwe trend in de reiswereld. Online organisaties schoten de afgelopen tijd als paddenstoelen uit de grond. Volgens trendwatcher Adjiedj Bakas zijn verrassingsreizen een gat in de markt. 'Even uit die sleur komen van jaarlijks met de Kip-caravan naar Zuid-Frankrijk gaan'.

Quote

Zodra de bestemming bekend is gaan mensen op zoek naar reviews en beleven dan eigenlijk andermans vakantie

Raymond Klompsma, aanbieder srprs.me
Volledig scherm
© concept7.nl
Quote

Van onverwach­te belevenis­sen wordt de mens alleen maar gelukkiger

Adjiedj Bakas, trendwatcher
Volledig scherm
Trendwatcher Adjiedj Bakas © anp
Quote

Het is een slimme manier van vliegmaat­schap­pij­en om hun lege stoelen op te vullen

Woordvoerder Tix

Enthousiastelingen die bij aanbieder srprs.me een reisje boeken krijgen pas op het vliegveld te horen waar zij heengaan. Maar van tevoren wordt de weersvoorspelling al wel doorgespeeld naar de vakantiegangers. Zo wil het bedrijf voorkomen dat mensen met hun korte broek naar Finland vertrekken. Naast srps.me is ook opverrassing.nl dit jaar gestart met het aanbieden van verrassingsreizen. Eurocult is nu vier jaar actief en bestemming-onbekend.nl is voorloper in de business. Het gelijknamige EO-programma Bestemming Onbekend is vernoemd naar deze organisatie die al sinds 2007 tripjes naar het onbekende aanbiedt.

Ultieme voorpret
'Wat een te gekke vorm van voorpret', vertelt Alex Mekking die begin deze maand op het vliegtuig naar Boekarest werd gezet door srps.me. En dat is precies waar de organisatie, die in april 2014 van start is gegaan, naar streeft. 'We zien dat veel mensen letterlijk hun vakantie kapot googlen', vertelt Raymond Klompsma van het online bedrijfje. 'Zodra mensen een bestemming weten gaan ze op zoek naar reviews en beleven dan eigenlijk andermans vakantie. Daar willen we ons tegen afzetten. We willen mensen het échte reisgevoel teruggeven'.

Het kostte Alex wel moeite om de brief met daarop de bestemming niet te openen. 'De dag voor mijn vertrek brandde de envelop in m'n handen, maar ik heb kunnen wachten tot ik in de trein zat. Boekarest was een mooie verrassing. Komend voorjaar doe ik het weer.'

Trend
Het mystery-concept lijkt aan te slaan, al 500 reizigers hebben een verrrasingsreis bij srprs.me geboekt. Concurrent Eurocult heeft het afgelopen jaar 100 reizigers verrast. Srprs.me ziet de toekomst erg rooskleurig in. Studentenreisjes en citytrips zijn de grootste groeiers, verwacht hij. Maar de eerste huwelijksreis staat ook al op de planning. 'We verwachten volgend jaar met minimaal 500 procent te groeien.'

Die doelstelling is niet geheel ongenaakbaar, als we trendwatcher Adiedj Bakas mogen geloven. Volgens hem is de tijd voor de verrassingsreisjes rijp. Hij erkent dat de verrassingsmenu's in de horeca ook goed lopen. 'We leven in een gereguleerde samenleving en dit is dé manier om dat te doorbreken. Vroeger leefden we wat rommeliger en dat willen we nu weer terughalen. Even lummelen en stout kunnen doen'. En dat verrassingseffect slaat aan. Zo laat een tevreden klant van opverrasing.nl weten. 'Dresden is een geweldige stad, nooit gedacht dat ik daar terecht zou komen'.

Keuzestress
Het fenomeen is uiteraard nuttig voor mensen die moeilijk een keuze kunnen maken, maar ook voor reizigers die wel in zijn voor een nieuwe beleving. Je hoeft volgens de aanbieders namelijk geen avonturier te zijn. Singles, tweeverdieners, vriendengroepen, maar zelfs ook ouderen behoren volgens hen tot de doelgroep. 'Je kunt van tevoren aangeven dat je bijvoorbeeld echt niet naar Barcelona of een ijskoude bestemming wilt', aldus Klompsma.

Ook is er al heel wat te kiezen betreft het type vakantie: een stedentrip, een relaxvakantie, budget of vijf-sterren en ga zo maar door. Het leukste is volgens Klompsma om je budget door te geven in plaats van een hele lijst met steden waar je niet heen wilt. 'We hebben laatst iemand met zo'n enorme wensenlijst afgewezen. Dit soort vakantiegangers kunnen beter zelf boeken'.

Onbekende bestemmingen
Een aantal vliegmaatschappijen en ticketverkopers zagen al eerder brood in 'blind boeken'. KLM en Travelbird hadden een tijdelijke actie voor een onbekende stedentrip binnen Europa. Het Duitse Germanwings biedt nog wel dergelijke geheime tripjes aan. 'Het is een slimme manier van vliegmaatschappijen om hun lege stoelen op te vullen', vertelt een woordvoerder van tix.nl.

Op weekendjeweg.nl en hotelspecials.nl kun je kiezen voor een 'geheim' hotel. Pas bij de reserveringsbevestiging of 48 uur van tevoren zie je welke accommodatie het is geworden. Bungalowpark Centerparcs heeft het idee uitgerold voor hun parken.

Bakas denkt dat een grote groep mensen hun vakantie liever blijft plannen, maar hij gelooft ook dat het aantal geboekte verrassingsreisjes volgend jaar zal stijgen. 'Van onverwachte belevenissen wordt de mens alleen maar gelukkiger', concludeert de trendgoeroe.

Volledig scherm
© printscreen srprs.me
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement