Volledig scherm
De brokstukken van het in 1992 verongelukte toestel. FOTO'S ANP

Echte oorzaak vliegramp Faro in doofpot gestopt

LEIDERDORP - De vliegramp in het Portugese Faro, die in december 1992 aan 56 mensen het leven kostte, is niet veroorzaakt door slecht weer, maar door fouten van de bemanning. Cruciale informatie is uit het officiële onderzoek weggelaten om zo de piloten en Martinair buiten schot te houden.

Volledig scherm

Dat wordt geconcludeerd na een nieuw, onafhankelijk onderzoek in opdracht van nabestaanden die al jaren twijfelen aan de officiële toedracht. Onafhankelijk vliegtuigexpert Harry Horlings trekt andere conclusies uit de data van de zwarte doos en uit de cockpitgesprekken. Niet de wind is schuldig, maar de bemanning maakte grote fouten.

Besluiten tot een doorstart
Er zijn volgens Horlings vier momenten geweest waarop de piloten hadden moeten besluiten tot een doorstart, onder meer omdat de landingsbaan blank stond. Het vliegtuig week te veel af van de aanvliegroute en was niet stabiel bij de landing. De piloten corrigeerden onvoldoende voor zijwind, vlogen te langzaam en maakten fouten met de automatische piloot.

Nabestaanden kregen na het officiële Portugese onderzoek te horen dat het toestel door een te steile daling, in combinatie met een harde zijwind crashte. En de officiële Nederlandse versie is dat het toestel werd overvallen door onverwachte, heftige windvlagen.

'Grote moeite gedaan om verwijten te voorkomen'
Horlings, luitenant-kolonel b.d. van de luchtmacht, stelt dat in het rapport cruciale laatste seconden uit de zwarte doos ontbreken en dat data mogelijk is aangepast. Horlings: "Het lijkt dat grote moeite is gedaan om te bewerkstelligen dat de vliegers en daarmee de vliegmaatschappij niets te verwijten zou zijn."

'Martinair moet aansprakelijkheid erkennen'
Martinair moet aansprakelijkheid erkennen voor de vliegtuigramp in het Portugese Faro in 1992. Dat heeft advocaat Jan Willem Koeleman, die enkele nabestaanden bijstaat, vandaag gezegd.

Volgens een nieuw onderzoek naar de ramp waarover het AD maandag berichtte, is in het verleden informatie over de ware toedracht weggelaten om de piloten van Martinair te beschermen. Volgens het nieuwe onderzoek was de bemanning verantwoordelijk voor de ramp en was harde zijwind niet de oorzaak, zoals destijds werd geconcludeerd.

Koeleman gaat Martinair een brief sturen met het verzoek om de aansprakelijkheid te erkennen en om aanvullende schadevergoeding. ,,Erkenning van de aansprakelijkheid is heel belangrijk voor de nabestaanden'', aldus de advocaat.

Lees meer in het AD vandaag. (WT)