Volledig scherm
© Thinkstock

Hollandse kerels, ontwaak aub uit die modeslaap

Het mannenblad Esquire kiest vandaag uit een uitgekiend lijstje voor de zestiende keer De Best Geklede Man van Nederland. Maar hoe zit het ondertussen met de gemiddelde Hollandse kerel? Is die er de afgelopen 15 jaar modegewijs op vooruit gegaan?

 
'Neem de Marokkaanse mannen. Die hebben net zo min vrees om voor nicht te worden uitgemaakt als de Italianen. En daarom durven zij wel met zo'n Gucci-tasje te paraderen dat niet voor niets lang een flikkertasje werd genoemd
Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire

'Het lijkt alsof Nederlandse mannen in hun vrije tijd alleen een spijkerbroek aan kunnen. Het is spijkerbroek, spijkerbroek, spijkerbroek. Waarom niet een goede chino?', vraagt hoofdredacteur Arno kantelberg zich af.

'Angstig.' Zo laat de kledingstijl van de Nederlandse man zich volgens Kantelberg samenvatten. 'Het is altijd aan de veilige kant. Het is zo onopvallend mogelijk.' Ook als het weekend voorbij is, kent de Hollandse man één uniform. 'Colbert, overhemd en spijkerbroek. Dat is sinds de jaren '80 de nationale outfit'.

Variaties
Er bestaan variaties in Holland, vanzelfsprekend. De beroepsgroepen waar het pak nog wet is, zoals de bankierswereld. De plekken waar een colbert al overdressed is, zoals de journalistiek. Mannen die het anders durven te doen? 'Die vind je alleen in de wereld van reclame, architectuur, entertainment en muziek.'

Volgens branchespecialist Edwin Belt hebben de meesten weinig met trends op. 'Ik schat dat zo'n 30 procent het leuk vindt om een beetje met modes mee te doen maar 70 procent niet. Die volgen pas als iets wijdverbreid is. Die komen dit jaar met een gekleurde broek naar het werk terwijl trendsetters daar al veel eerder mee over straat gingen.'

Hip
Comfort. Dat staat volgens Josée de Blecourt, conceptdesigner mannenmode bij WE Fashion, voorop. 'Hoe iets voelt, is veel belangrijker voor mannen dan of het hip is. Wij vrouwen zijn in staat om het comfort te laten schieten als we iets prachtig vinden. Wij trekken zelfs een paar schoenen uit de kast die gruwelijk pijn doen als we naar een feest gaan. Mannen nooit.'

In de collecties van WE houdt De Blécourt er rekening mee dat mannen van oud en vertrouwd houden. 'Vrouwen switchen ontzettend makkelijk tussen verschillende materialen, silhouetten, vormen. Die krijg je het ene jaar in een minirok, het andere jaar in een maxirok. Bij mannen gaat het langzamer. Die hebben zo'n 5 à 10 jaar nodig om iets anders te omarmen. Van bandplooibroek, naar broek met gladde voorkant, en weer terug.'

IJdelheid
Het laat zich volgens Kantelberg niet lastig verklaren waarom Nederlandse mannen zo'n moeite met mode hebben. 'Veel aandacht voor het uiterlijk: wij associëren het met negatieve dingen. Met burgerlijkheid. Met iets feodaals, elitairs, je onterecht superieur voelen. We linken het aan ijdelheid. En ijdelheid is in Holland nog altijd een doodzonde.'

En, natuurlijk, gesoigneerd wordt als 'onmannelijk' gezien. 'Velen vinden het blijkbaar nog altijd wat nichterig als iemand aandacht aan zijn uiterlijk besteedt. Interessant genoeg geldt dat in een land als Italië helemaal niet. Italianen zijn zo macho dat het niet bij ze opkomt een goed geklede man een mietje te vinden.'

Maar zelfs Kantelberg die elk weekend in Volkskrant Magazine de kledingstijl van BN'ers fileert, ziet opklarinkjes. Mannen durven de laatste 5 jaar iets meer, stelt hij. Een verzorgd baardje. Een strakker pak. Een goede sjaal. Jonge mannen althans. 'Als het om mode gaat, is de generatie 45plus verloren. Die geeft er niks of weinig om. Maar twintigers en dertigers kijken tot mijn vreugde minder cynisch naar mode.'

Flikkertasje
En dat alles is te danken, denkt hij, aan de allochtone jongens in de grote steden. 'Neem de Marokkaanse mannen. Die hebben net zo min vrees om voor nicht te worden uitgemaakt als de Italianen. En daarom durven zij wel met zo'n Gucci-tasje te paraderen dat niet voor niets lang een flikkertasje werd genoemd. Zij en de jonge Surinamers verschoven de norm.'

Conservator Annemarie den Dekker, die 3 jaar geleden de expositie Man & Mode in Amsterdam Museum samenstelde, beaamt dat. 'Allochtone mannen hebben ervoor gezorgd dat Hollandse mannen meer durven.' De nieuwe interesse voor mode zie je volgens haar onder andere terug in de aanschaf van sneakers. Veel sneakers. 'Je zag zo'n 10 jaar geleden dat het steeds normaler voor mannen was om grote verzamelingen sneakers aan te leggen. Soms wel tientallen.'

Verschuiving
Ook De Blécourt van WE Fashion ziet een 'interessante verschuiving'. 'Vroeger zag je op zaterdagmiddag alleen clubjes meisjes door de stad slenteren. Nu zie je ook jongens samen shoppen. Dat kon je je vroeger niet voorstellen. Dat het een mannelijk tijdverdrijf zou worden.'

En wie het ook nog eens lukt 'de drie klassieke miskleunen' te mijden, begeeft zich langzaam naar zeker naar de goede zijde van het modespectrum. Volgens Kantelberg. Eén: koop kleding niet te ruim. Alles groot, dat is een Nederlandse ziekte. Twee: zorg dat de manchetten altijd uit de mouw komen. En, drie: ouder dan 13: geen hoodie.

poll

'Hema haalt labels jongens en meisjes uit kleding'

'Hema haalt labels jongens en meisjes uit kleding'

  • Goed dat Hema een voorbeeld stelt (2%)
  • Belachelijk, laat gewoon zoals het was (91%)
  • Maakt mij het uit. Wat zegt zo'n label nou? (2%)
  • Waar maken we ons druk om? Er zijn natuurrampen aan de gang! (4%)
92117 stemmen