Volledig scherm
© thinkstock

Nuttige voedingstips voor zwangere vrouwen

Een gezond voedingspatroon zou altijd hoog op de agenda moeten staan, maar voor zwangere vrouwen is het toch nog net even belangrijker. Ook wie borstvoeding geeft, kan met deze nuttige voedingstips aan de slag kunnen.

Gezond en evenwichtig eten komt niet alleen je eigen gezondheid ten goede, het is ook belangrijk voor de groei en ontwikkeling van je baby. Eten voor twee is in dit kader zowat de grootste mythe in zwangerschapsland.

'Hoewel je misschien een groter hongergevoel hebt, is het absoluut niet noodzakelijk om dubbel zoveel te eten. Je lichaam heeft in principe rond de 200 calorieën extra nodig in het laatste trimester. Dit haal je al uit twee getoaste volkoren boterhammen met boter. Vaker kleinere maaltijden eten kan het hongergevoel onder controle houden. Zo behoud je een gezonde calorieopname', verklaart voedingsdeskundige Vicky Pennington.

Voedingstips

*
Ingrediënten uit alle voedselgroepen plukken is een eerste stap in de goede richting. Probeer elke dag minstens vijf porties fruit en groenten te eten en probeer te variëren. Verlies ook bevroren en gedroogd fruit niet uit het oog, net als puur vruchtensap en smoothies.

* Zorg dat je voldoende ijzer binnen krijgt uit mager vlees, kip, vis, eieren, bonen en linzen.

* Minimaliseer de opname van suiker en vet uit cake, koek, snoep en chocolade. Neem als tussendoortje liever gedroogd fruit, gesneden groenten met een vetarm dipje of rijstwafels.

* Ook hydratatie is cruciaal tijdens de zwangerschap en de borstvoeding. Mik op minstens zes tot acht glazen water, thee en suikerarm vruchtensap.

* Hoewel je als zwangere vrouw uitgebreid van eten kan genieten, zijn er een aantal dingen die je beter tijdelijk schrapt van je boodschappenlijstje: schimmelkazen, paté, rauwe vis en onvoldoende gekookte eieren, schaaldieren en stukken vlees.

* Probeer ook tonijn (steaks, uit blik) te beperken, net als olierijke, vette vis. Ga voor maximaal twee porties per week.

* Let op met cafeïne, 200 mg is de dagelijkse grens. Vergeet ook niet dat het in meer zit dan alleen koffie. Ook chocolade, frisdank, energiedrankjes en bepaalde medicatie bevatten cafeïne.

* Wie evenwichting eet, haalt in principe alle noodzakelijke vitamines uit haar voeding. Toch wordt aangeraden om foliumzuur en vitamine D als supplementen in te nemen. Zo zou je dagelijks 10 mg vitamine D moeten innemen om een broodnodige voorraad die je baby vroeg in zijn leven ondersteunt. Foliumzuur zorgt dan weer voor een goede ontwikkeling van de ruggengraat en de algemene groei. Hier is 400 microgram de standaard. Tot slot bestaan er ook nog multivitamines speciaal voor zwangere vrouwen.