Volledig scherm
Voetballers en modegevoel. Sinds David Beckham en de hoed van Memphis weten we daar meer van. Nu timmeren drie nog actieve voetballers aan de catwalk. Demy de Zeeuw (momenteel clubloos), Eljero Elia (Feyenoord) en Gregory van der Wiel (Paris Saint Germain) veroveren de wereld met hun kledingmerk BALR. © BALR

Profvoetbaltrio kleedt de hele wereld met eigen merk

De profvoetballers Demy de Zeeuw, Eljero Elia en Gregory van der Wiel veroveren de wereld met een eigen kledingmerk. Yolanthe en Tiësto dragen BALR. al.

Volledig scherm
Hoe combineren de heren dit met hun activiteiten op het veld? © BALR
Quote

Op deze manier kan ik een nieuwe kant van mezelf ontwikke­len. Maar Eljero en Gregory leveren veel input voor de producten

Demy de Zeeuw

,,Deze week vieren we precies ons 2-jarig jubileum", vertelt Demy de Zeeuw (32), die momenteel zonder club zit. Hij komt net terug van een zakentrip naar Koeweit.

Dat is tegenwoordig het leven van de geboren Apeldoorner: geen kolkende voetbalstadions, maar afspraken met zakenmannen die zijn merk maar wat graag in hun etalage hebben liggen, al zijn de producten alleen te koop via de webshop. Met het succes komen ook de problemen: ,,We hebben juristen in dienst moeten nemen, omdat er al nepproducten in omloop raken."

De Zeeuw, Van der Wiel (Paris Saint-German) en Elia (Feyenoord) maakten doordachte keuzes bij het opzetten van hun merk. ,,We konden wel sportkleding uitbrengen, maar van de grote jongens op de markt ga je het toch niet winnen", zegt De Zeeuw. En dus werd de focus verlegd naar buiten het veld.

Strategie
Een strategie met succes, want topvoetballer Angel Di Maria werd bij een geruchtmakende transfer gespot op het vliegveld met een shirtje van BALR. De foto ging de hele wereld over. Nu loopt menige beroemdheid in een shirtje van het voetbaltrio. Van dj's Martin Garrix en Tiësto tot Yolanthe Sneijder-Cabau: de kledij vindt gretig aftrek.

Inmiddels is er een samenwerking met elektronicagigant Samsung. Er komt een speciale BALR.-editie van de nieuwste smartwatch van het merk. Daarbij helpt het natuurlijk ook om de juiste vrienden te hebben. Daley Blind, speler van Manchester United, wist bijna de gehele selectie te enthousiasmeren voor de kekke kledinglijn.

Maar hoe gaat zo'n samenwerking eigenlijk tussen drie mannen die profvoetballer zijn? De clubloze De Zeeuw heeft alle tijd om zich bezig te houden met de ontwikkeling van het bedrijf. ,,Op deze manier kan ik een nieuwe kant van mezelf ontwikkelen. Maar Eljero en Gregory leveren veel input voor de producten."

10 miljoen

Het trio heeft weliswaar veel contact, maar tot een fysieke ontmoeting kwam het in de afgelopen twee jaar slechts één keer. Dat de zaken zó goed lopen, hadden de mannen niet durven dromen. Met hun accounts op sociale media hebben ze een bereik van meer dan 10 miljoen mensen. De komende twee jaar moet de markt in het Midden-Oosten en China worden aangeboord.

Daarbij staat ook de lancering van een vrouwenkledinglijn en een nieuwe site op het programma. De Zeeuw mijmert al over de fase na zijn actieve loopbaan binnen de lijnen : ,,Je blijft bezig. Zo voorkom ik ook een eventueel zwart gat na mijn voetbalcarrière."

Topvoetballer Angel Di Maria werd bij een transfer gespot op het vliegveld met een shirtje van BALR.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement