Volledig scherm
© Thinkstock

'Verzekerde' smartphone niet altijd vergoed op vakantie

Veel reisverzekeraars ontvangen de meeste claims van beschadigde of gestolen smartphones. Desondanks blijkt telefoonschade - of diefstal opgelopen op vakantie slechts beperkt of soms helemaal niet vergoed. Beter op de polisvoorwaarden letten is het devies van vergelijkingswebsite verzekering.nl, die onderzoek deed naar reisverzekeringen.

Smartphones blijken onmisbaar te zijn geworden op vakantie en lijken foto- en videocamera's te hebben vervangen. Wie op excursie gaat of een dagje naar het strand gaat neemt zijn telefoon nu mee, in tegenstelling tot vroeger. ,,Een opvallend gegeven'', volgens verzekeraar Allianz Global Assistance. ,,De camera komt dit jaar niet eens meer voor in onze top vijf.''

In de top vijf van reisschade van reisverzekeraars Europeesche en Allianz Global Assistance en Nationale Nederlanden staat de smartphone op nummer één. Ook tablets en brillen staan in de top 3. Andere bagage zoals een handtas of laptop sluiten de top 5 af.
 
Niet vergoed
Uit het onderzoek van de vergelijkingswebsite blijkt nu dat hetgene waar de meeste claims voor worden ingendiend niet altijd wordt vergoed. De vergoeding voor bagage verschilt namelijk per reisverzekeraar. Dit geldt dus ook voor de smartphone, die soms niet of maar tot een bepaald bedrag verzekerd is. De meeste bedragen komen uit op 250 tot 500 euro per gebeurtenis of per reis, maar er zijn ook uitzonderingen. Zo komen verzekerden met een doorlopende reisverzekering van HEMA en InShared en een basisverzekering bij Ohra van een koude kermis thuis als hun mobiele telefoon kapot gaat of gestolen wordt tijdens de vakantie. Schade aan of diefstal van een smartphone is bij deze verzekeraars namelijk helemaal niet gedekt.

Wie de basisdekking heeft bij Europeesche of Bruns ten Brink krijgt ook geen vergoeding, maar hier moet je iets beter naar de 'kleine lettertjes' kijken. De maximale vergoeding voor een telefoon is namelijk 100 euro. Maar daar staat tegelijkertijd een eigen risico van 100 euro tegenover. Dit betekent dus een vergoeding van 0 euro.

,,De reden hiervoor is dat de basisdekking in eerste instantie dekking biedt voor het belangrijkste: goede hulpverlening,,' legt woordvoerder Klaske Woolthuis van Europeesche uit. ,,Bagage is binnen deze verzekering dus minder uitgebreid verzekerd. Het gaat hier trouwens wel om een basisdekking die goedkoper is dan een reisverzekering met een uitgebreidere dekking zoals comfort of optimaal.'

Polisvoorwaarden
Volgens Woolthuis letten mensen bij het afsluiten nog steeds vooral op de hoogte van de premie. ,,Pas op het moment dat er schade is, worden de polisvoorwaarden erbij gepakt. Het komt dus nog steeds voor dat de verzekeraar een verzekerde teleur moet stellen als blijkt dat er een beperkte vergoeding geldt voor bijvoorbeeld de smartphone.''

Ook verzekering.nl wijst consumenten erop dat polisvoorwaarden een heel belangrijk onderdeel zijn van een verzekering. ,,Niet iedereen hecht waarde aan dezelfde dingen. Verzekerden kunnen hier dus rekening mee houden in de zoektocht naar een goede reisverzekering.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement