Volledig scherm
PREMIUM
Vliegtuigen op vliegveld Maastricht Aachen Airport. © ANP

Maastricht Aachen Airport blijft hoofdpijndossier

De exploitant van Maastricht Aachen Airport houdt het voor gezien. En dus is de provincie Limburg aan zet. Niet voor het eerst. Al dan niet geprivatiseerd blijft de luchthaven de provinciale gemoederen bezighouden. Dat schrijft De Limburger

In volle vlucht vooruit. Dat is in 2014 het devies van toenmalig VVD-gedeputeerde Twan Beurskens, nadat de provincie de noodlijdende luchthaven langs de A2 van de ondergang heeft gered. De volledige privatisering van 2002 gaat daarmee als jammerlijk mislukt de boeken in. Omdat sluiting van het vliegveld alleen op papier een optie is, neemt de provincie het heft maar weer zelf in handen. Voor een habbekrats wordt ze eigenaar van Maastricht Aachen Airport (MAA). Om er vervolgens miljoenen in te steken om de boel op orde te krijgen en aantrekkelijk te maken voor een exploitant. Conform de opdracht van Provinciale Staten die het uitbaten van een luchthaven niet tot de overheidstaken rekenen. De provincie is dan wel eigenaar, de exploitatie van het vliegveld dient uitbesteed te worden.