Meidenband ADAM is nep: Het was 'mindfucking'

UpdateMeidenband ADAM is niet echt. Anna Speller, Eva Cleven, Loulou Hameleers, Sanne den Beste en Suzanne Kipping hebben hun fans anderhalf jaar lang voorgelogen met een 'te gek, maar mindfucking' project, dat is opgezet door BNN. Dat doen de dames uit de doeken in de laatste aflevering van hun realityserie. Daarin bieden ze ook hun excuses aan.

De meiden deden anderhalf jaar geleden auditie bij BNN voor een dramaserie over een meidenband. De uitgesproken Anna, Eva, Loulou, Sanne en Suzanne moesten zingen en acteren voor een realityserie die geheim moest blijven en de headlines halen.

Dat gebeurde in mei 2014. ADAM kwam in het nieuws met een 'klaarkomclip' bij het nummer 'Go To Go' waarin de vijf zangeressen een orgasme krijgen. Het kreeg meer dan 15 miljoen views op YouTube. Daarna gingen ze door op de controversiële tour met de clip 'Naked', waarin ze uit de kleren gingen, en voor 'On To Something' scheerde Suzanne haar hoofd kaal. Vervolgens werd de realityreeks Like ADAM uitgezonden op BNN. Hierin was onder andere te zien hoe Anna Speller de groep moest verlaten na het onverwachts overlijden van haar vader. Dit blijkt geen onderdeel van het opgezette script.

Gek leventje
,,Een gek leventje in zo'n damesband. En we konden natuurlijk niet anders dan dat in een wirwar van leugens met een moord te laten eindigen'', vertelt Suzanne in de laatste aflevering van de realityreeks die vannacht werd uitgezonden en vandaag op YouTube is gezet. In de verhaallijn wordt de manager van ADAM zogenaamd dood gevonden.

,,De mensen die hebben gekeken: ik hoop dat jullie het leuk vinden'', speelt Anna lachend haar fans toe. Suzanne komt met een spijtbetuiging. ,,Sorry dat ik tegen jullie heb gelogen anderhalf jaar.'' Met de bekentenis is ADAM opgedoekt.

Werking van de muziekindustrie
Like ADAM trok geen hoge kijkcijfers op de late dinsdagavond. De laatste aflevering werd verschoven naar vannacht en noteerde 50.000 kijkers.

Woordvoerster van BNN Monique Rutter laat in een reactie weten dat de kijkcijfers niet het uitgangspunt van de opgezette grap zijn geweest. ,,BNN wilde laten zien hoe de muziekindustrie werkt. Met een zogenaamd conflict met hun manager en het succes van 'Go To Go' is er veel aandacht voor ze geweest.'' De tv-zender schaart ADAM onder 'weer een stunt'. ,,Dat is weer gelukt. Bovendien kunnen de meiden echt zingen, dus blijf ze volgen zou ik zeggen.''