Volledig scherm
© HH/ fotomontage AD

Toppertje: geslaagde grap of slinkse reclamestunt?

50 jaar top 40Dé hitlijst bestaat 50 jaar. Het AD put elke maandag uit het rijke archief. Vandaag terug naar 2006. Was het een publiciteitsstunt van de drankindustrie? Een plotse overwinning van de wansmaak? Of simpelweg een buitengewoon geslaagde grap? Hoe dan ook: Toppertje van Guillermo & Tropical Danny was de meest curieuze hit van 2006.

Quote

Djuro Leideritz en Daan de Boer penden tezamen het refrein van de zomerhit van het jaar 2006: Doe mij een toppertje en een breezer ananas / En doe er ook maar een dubbele whiskey bij / Want vanavond gaan alle remmen los / En we dansen en springen, zijn zo blij.

De ingrediënten waren eenvoudig. Een fles rode wodka en een flinke voorraad blikjes energiedrank van Red Bull. Deze twee naar smaak mengen en zie daar: een echt toppertje. Het mixdrankje werd al onder die naam verkocht in kleine flesjes - shooters - voordat het duo Guillermo & Tropical Danny zich aan een ode waagde.

Een jaar nadat dat lied een megahit was geworden, meldde producent Drinks & Liquors uit Delfgauw een omzetstijging van 100 procent. Qua naamsbekendheid boekte het bedrijf een winst die met geen enkele reclamecampagne te bereiken was geweest. In de hoofdstedelijke danskroegen was het flesje lange tijd hét wondermiddel om de sfeer te verhogen.

Het was om die commerciële reden dat al bij het verschijnen van de single een slinks complot werd vermoed. Een reclamestunt met een compleet verzonnen verhaal over twee Amsterdamse vrienden die in de kroeg een liedje bedachten als begeleiding, zou het zijn.

De werkelijkheid bleek een stuk minder spannend. Het enige wat verzonnen was aan het verhaal rond Toppertje waren de namen van de twee gezichten van de hit. Guillermo en Danny heten in werkelijkheid Djuro Leideritz en Daan de Boer. Zij penden tezamen het refrein van de zomerhit van het jaar 2006: Doe mij een toppertje en een breezer ananas / En doe er ook maar een dubbele whiskey bij / Want vanavond gaan alle remmen los / En we dansen en springen, zijn zo blij.

De twee tekstdichters werken inmiddels beiden achter de schermen van de muziekindustrie (De Boer is nog wel te boeken als onderdeel van deejayduo Teenage Ladykillers). Ze willen niet meer in de media spreken over hun muzikale avontuur, dat ook nog een roemruchte samenwerking met Wolter Kroes op een nieuwe versie van feestnummer Ik heb de hele nacht liggen dromen omvatte.

Zo blijft Toppertje voor altijd verbonden aan het plat Amsterdamse accent van Guillermo en het bijna letterlijk oogverblindende hawaï-overhemd van Danny. En aan de stunt van radiodeejay Giel Beelen, die tijdens zijn invalbeurt in het inmiddels van de radio gehaalde programma van cabaretier Dolf Jansen 2 uur lang vrijwel non-stop Toppertje draaide. Het leverde meteen zo veel aandacht op dat de single binnen 2 weken in de top 10 van de Top 40 stond en weer 3 weken later zelfs de eerste plek behaalde.

In een interview met deze krant gaf het tweetal toentertijd nauwkeurig instructie over de consumptie van het drankje: ,,Gewoon in één keer achteroverslaan, dan ben je heel snel lam.'' Guillermo verduidelijkte hun muzikale missie toen als volgt: ,,We hebben geen boodschap, geen achterliggende gedachte. Het is gewoon feest.'' Danny voegde daar vanachter zijn spiegelglazen zonnebril wereldwijs aan toe: ,,Prima toch? Er is tegenwoordig al genoeg geouwehoer in de wereld.''

50 jaar Top 40: 2006

11 februari
2006 is het jaar van Marco Borsato. Hij scoort drie hits die in totaal 22 weken op nummer 1 staan. Na The Beatles in 1965 is Marco Borsato de enige artiest die in één jaar zo lang op nummer 1 heeft gestaan.

20 mei 
De Finse heavymetalband Lordi wint met Hard Rock Hallelujah het Eurovisiesongfestival. De band valt op doordat de leden altijd verkleed zijn als monsters. Het Nederlandse trio Treble strandt met het liedje Amambanda in de halve finale.

3 september
Madonna treedt op in de Amsterdam ArenA. Tijdens het nummer Live To Tell draagt de zangeres een doornenkroon en laat ze zich kruisigen. De act krijgt veel media-aandacht, omdat sommige mensen dit als godslastering ervaren.