Volledig scherm
PREMIUM
© Mark Reijntjens

Feyenoord gevangen tussen landstitel en stadionplannen

Feyenoord is een titel rijker, het is financieel gezond, maar toch zit de Rotterdamse club weer gevangen in de chagrijnige impasse van weleer. Alleen met een nieuw – of vernieuwd – stadion kan het structureel aanhaken bij de top. ,,Maar Feyenoord City is totaal onverantwoord.’’

Quote

Feyenoord wilde hoe dan ook een nieuw stadion. Maar dat wordt nu per zitplaats 2,7 keer zo duur als de Arena

Tsjalle van der Burg (econoom)
Volledig scherm
Het nieuwe stadion van Feyenoord is een belangrijk onderdeel van Feyenoord City. © OMA

Door Mikos Gouka en Sjoerd Mossou

Het aangezicht van de Maastribune in de Kuip, afgelopen woensdagavond in de snijdende vrieskou bij het bekerduel met Willem II; dat was een beklijvend beeld. Op de onderste rijen was het zo goed als vol, met dik ingepakte supporters met ijsmutsen en dubbele winterjassen.

Maar daarboven, uitgerekend op de rode business-seats met verwarming, wemelde het van de lege stoeltjes. Een momentopname natuurlijk, Feyenoord heeft op zichzelf sponsors genoeg, maar toch, je zou er een treffende metafoor in kunnen zien.

Feyenoord, qua loyaliteit van de aanhang onovertroffen in Nederland, maar zakelijk en financieel al jaren achterop.

Want ook dat is niet veranderd sinds het bejubelde kampioenschap van afgelopen voorjaar, of dankzij de Champions League-miljoenen die dat succes opleverde. Feyenoord mag financieel dan vele malen gezonder zijn dan jaren geleden, afgelopen ­zomer investeerde het zelfs 26,5 miljoen euro in nieuwe spelers, maar het ligt budgettair nog altijd mijlenver achterop bij Ajax en PSV.

De Amsterdammers besteden jaarlijks zo’n 80 miljoen euro, PSV 70 miljoen, Feyenoord dit jaar – met dank aan de Champions League – 64 miljoen euro. Een gat dat in de komende jaren niet overbrugd gaat worden, sterker: je hoefde de halfjaarcijfers van Ajax eerder deze week maar te bestuderen, om te zien dat de achterstand alleen maar verder zal oplopen.

Feyenoord-directeur Jan de Jong knikt. ,,Het stadion zit vol en de business units zijn uitverkocht. We hebben een nieuwe shirtsponsor en tien commerciële partners’’, aldus De Jong. ,,Daar kunnen we nauwelijks nog financieel meer uit halen. Dus op structureel gebied is winst boeken lastig. Dat kan wel door transferopbrengsten en het spelen van Europees voetbal. Afgelopen zomer was in dat opzicht lucratief met deelname aan de Champions League en de verkoop van onder meer Karsdorp en Kongolo. Maar dergelijke opbrengsten kun je niet op voorhand begroten. Althans, daar kiest Feyenoord niet voor, in verband met de risico’s als het niet lukt. We hopen uiteraard de Europa League te halen, dat levert geld op. Minder dan de Champions League, maar meer dan voorheen.’’